KRITISK TIL KRIMKOLLEGER: Forfatter Gert Nygårdshaug synes norsk krim er kriminelt dårlig og at hovedfokus er på «tortur og fullstendig urealistiske drapsmetoder». 
Foto: Siv Johanne Seglem/Dagbladet
KRITISK TIL KRIMKOLLEGER: Forfatter Gert Nygårdshaug synes norsk krim er kriminelt dårlig og at hovedfokus er på «tortur og fullstendig urealistiske drapsmetoder». Foto: Siv Johanne Seglem/DagbladetVis mer

- En orgie i tortur og fullstendig urealistiske drapsmetoder

Gert Nygårdshaug slakter norsk krimlitteratur.

(Dagbladet): - Med den volumøkningen vi ser på krimutgivelser i dag, hausset opp av forlagene, strekker ikke fantasien hos mange til for å skape en god krimhistorie. Dette kompenseres ved å klekke ut enkle plot, der det eneste nye blir en orgie i bestialske nyskapninger i form av tortur og fullstendig urealistiske drapsmetoder, sier Gert Nygårdshaug til Dagbladet.

I morgen starter Krimfestivalen i Oslo, og Nygårdshaug, som har selv skrevet flere krimromaner, mener at norsk krimlitteratur er blitt for bestialsk.

- Jeg har vel sjelden lest så mye - unnskyld uttrykket - søppel som det som utgis mellom to permer i dag, benevnt som krim. Det hjelper lite å skrive om bukspretting, avhogde lemmer og avflekking av hud når språk og komposisjon, for ikke å si plottets troverdighet, er under lavmål, sier Nygårdshaug som understreker at det finnes «noen veldig få, gode unntak».

Mer etterforskning Krimforfatteren mener at kvaliteten på dagens krim er svekket, og etterlyser bøker med et tydeligere fokus på oppklaring og etterforskning.

- Våre gamle håndverkere er fremdeles best. De som makter å trekke leseren med i den intellektuelle leken mellom en forbrytelse og en etterforsking, i et puslespill som gjør at den siste biten blir en overraskelse.

Dagbladets krimanmelder, Torbjørn Ekelund, er også kritisk til bruk av voldsskildringer for voldens skyld.

Brutale debutanter - Det er en tydelig tendens at det blir mer bestialitet i norsk krim. Drapene blir stadig mer makabre, drapsmetodene mer utspekulerte og drapsmennene er noen ganger så gale at det er umulig for leseren å forstå deres motiver. Det skyldes nok i første rekke et ønske om å selge bøker, sier Ekelund.

BRUTAL TREND:- Krimforfattere overgår hverandre i å beskrive brutaliteter, sier krimforfatter Jørn Lier Horst. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet.
BRUTAL TREND:- Krimforfattere overgår hverandre i å beskrive brutaliteter, sier krimforfatter Jørn Lier Horst. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet. Vis mer

Han mener i likhet med Nygårdshaug at dette er en tendens som særlig gjør seg gjeldende blant krimdebutantene.

- For mye brutalitet kan forringe kvaliteten. Det må være noe mer — en indre nødvendighet mellom det bestialske og den overordnete fortellingen, sier Ekelund og trekker fram Jo Nesbøs «Panserhjerte» som et eksempel på hvordan bestialitet kan brukes på riktig måte.

- Dataspillkrim Krimforfatter og historiker Hans Olav Lahlum har registrert en økning i bloddryppende skildringer i både norsk og britisk krim.

- Hvis handlingen i seg selv er målet, blir det feil. Det er hva jeg kaller dataspillkrim. Noen syns det er spennende, og det respekterer jeg, men personlig syns jeg det blir kjedelig, sier han.

At Lahlums egne bøker - som er langt mindre blodige - også selger godt, ser han på som et tegn på at det er mulig å skrive på flere måter.

- Jeg mener at vi i dag har en krimlitteratur som er mer differensiert enn tidligere, sier han.

Bestialsk virkelighet Krimforfatter og etterforskningsleder Jørn Lier Horst mener at virkeligheten ofte er mer bestialsk enn den som kan beskrives i en roman. Likevel har han lite til overs for krimromaner som i stor grad spiller på det brutale og blodige.

DATASPILLKRIM: Krimforfatter Hans Olav Lahlum sammenligner blodige krimromaner med «Dataspillkrim».


Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
DATASPILLKRIM: Krimforfatter Hans Olav Lahlum sammenligner blodige krimromaner med «Dataspillkrim». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Jeg er ikke tilhenger av det som ser ut til å være en trend fra Storbritannia og Europa for øvrig - at krimforfattere overgår hverandre i beskrive brutaliteter. Jeg liker heller å skape en uhyggestemning som sniker seg inn under huden, sier Horst.

Eventyr for voksne Unni Lindell er i disse dager i ferd med å fullføre sin niende bok om politimannen Cato Isaksen, og ser ingen grunn til å bekymre seg over blodige krimromaner.

- Krim er eventyr for voksne, og da synes jeg at man kan slå seg løs og dra på litt. Krimlitteraturen er veldig mangfoldig, og rommer også den stille fortellingen. Så er det opp til leseren å bestemme hva man vil lese, sier Lindell som mener at brutaliseringen i krimromanene følger tendensen ellers i samfunnet.

- Jeg synes faktisk at det er verre å se på Dagsrevyen enn å lese en fæl krim. Virkeligheten er alltid verre enn vi klarer å koke i hop, så der kan jeg ikke se meg enig med herr Nygårdshaug.

Dagbladet retter: I dagens papirutgave kom Dagbladet i skade for å skrive at Gert Nygårdshaugs skjønnlitterære bok «Mengele Zoo» er en krim. Det stemmer ikke, det er en roman.

UENIG: - Krim er eventyr for voksne, og da synes jeg at man kan slå seg løs og dra på litt, sier Unni Lindell.
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
UENIG: - Krim er eventyr for voksne, og da synes jeg at man kan slå seg løs og dra på litt, sier Unni Lindell. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer