DEBATT

Debatt: Utdanning

En personlig læringsjournal vil gjøre det lettere å tilby riktig undervisning

Kognitive analyseverktøy er nødvendige for å hjelpe alle nordmenn å realisere sitt læringspotensial.

DIGITAL JOURNAL: Data er for lengst tatt i bruk av elevene i skolen. En personlig, digital læringsjournal etter mønster av pasientjournalen vil gjøre det lettere å tilby den persontilpassede undervisningen elever trenger for å lykkes i framtidas arbeidsmarked, skriver kronikkforfatteren. Foto: Thomas Brun / NTB Scanpix
DIGITAL JOURNAL: Data er for lengst tatt i bruk av elevene i skolen. En personlig, digital læringsjournal etter mønster av pasientjournalen vil gjøre det lettere å tilby den persontilpassede undervisningen elever trenger for å lykkes i framtidas arbeidsmarked, skriver kronikkforfatteren. Foto: Thomas Brun / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Vi har alle vår egen pasientjournal hos legen. Den er en del av legens grunnlag for å kunne gi best mulig behandling. Nå er det på tide vi får en liknende løsning i skolen. En personlig læringsjournal vil gjøre det lettere å tilby den persontilpassede undervisningen elever trenger for å lykkes i framtidas arbeidsmarked.

I slutten av november etterlyste kommentator Inger Merete Hobbelstad i Dagbladet debatt om private konsulentfirmaers tilgang til sensitiv informasjon om elever og lærere. Den debatten bør i tilfelle dreie seg om hvilke sikkerhetskrav som skal stilles for å sikre skoler og utdanningsinstitusjoner verktøyene de trenger. Kognitive analyseverktøy er nødvendige for å hjelpe alle nordmenn å realisere sitt læringspotensial.

At private aktører er en del av løsningen med utvikling av nye teknologiske løsninger for dette kan det ikke være tvil om. Dersom Norge skal leve av kunnskap er vi avhengige av velfungerende løsninger i verdensklasse som kan støtte lærere og forelesere i deres arbeid med å gi best mulig persontilpasset opplæring.

Digitaliseringsarbeidet i utdanningssektoren er i gang. Det er bra. Ny teknologi gir oss muligheten til å øke norsk verdiskapning, men det forutsetter tydelige mål og høye ambisjoner. Vi bør gjøre følgende:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer