DIGITAL JOURNAL: Data er for lengst tatt i bruk av elevene i skolen. En personlig, digital læringsjournal etter mønster av pasientjournalen vil gjøre det lettere å tilby den persontilpassede undervisningen elever trenger for å lykkes i framtidas arbeidsmarked, skriver kronikkforfatteren. Foto: Thomas Brun / NTB Scanpix
DIGITAL JOURNAL: Data er for lengst tatt i bruk av elevene i skolen. En personlig, digital læringsjournal etter mønster av pasientjournalen vil gjøre det lettere å tilby den persontilpassede undervisningen elever trenger for å lykkes i framtidas arbeidsmarked, skriver kronikkforfatteren. Foto: Thomas Brun / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Utdanning

En personlig læringsjournal vil gjøre det lettere å tilby riktig undervisning

Kognitive analyseverktøy er nødvendige for å hjelpe alle nordmenn å realisere sitt læringspotensial.

Meninger

Vi har alle vår egen pasientjournal hos legen. Den er en del av legens grunnlag for å kunne gi best mulig behandling. Nå er det på tide vi får en liknende løsning i skolen. En personlig læringsjournal vil gjøre det lettere å tilby den persontilpassede undervisningen elever trenger for å lykkes i framtidas arbeidsmarked.

I slutten av november etterlyste kommentator Inger Merete Hobbelstad i Dagbladet debatt om private konsulentfirmaers tilgang til sensitiv informasjon om elever og lærere. Den debatten bør i tilfelle dreie seg om hvilke sikkerhetskrav som skal stilles for å sikre skoler og utdanningsinstitusjoner verktøyene de trenger. Kognitive analyseverktøy er nødvendige for å hjelpe alle nordmenn å realisere sitt læringspotensial.

At private aktører er en del av løsningen med utvikling av nye teknologiske løsninger for dette kan det ikke være tvil om. Dersom Norge skal leve av kunnskap er vi avhengige av velfungerende løsninger i verdensklasse som kan støtte lærere og forelesere i deres arbeid med å gi best mulig persontilpasset opplæring.

Digitaliseringsarbeidet i utdanningssektoren er i gang. Det er bra. Ny teknologi gir oss muligheten til å øke norsk verdiskapning, men det forutsetter tydelige mål og høye ambisjoner. Vi bør gjøre følgende:

- Utstyre dagens unge med kunnskap og kompetanse som er relevant og anvendelig i et framtidig arbeidsliv.

- Effektivisere administrasjon og kommunikasjon mellom lærested, elev og foreldre, eller lærested og student.

- Benytte teknologi for å sikre mest mulig tilpasset undervisning for den enkelte.

Tiltakene som skal til for å nå disse målene er delvis overlappende. Heldigvis.

Få, om noen, kan spå hva slags arbeidskraft Norge trenger i framtida. Men noe vet vi. Neste generasjon arbeidstakere må være komfortabel med ny teknologi om Norge skal styrke sin konkurransekraft og øke verdiskapningen. Det virker åpenbart, men er likevel langt fra enkelt å få til. Det vil bety nye undervisningsformer, nye måter å dele kunnskap på og nye pensumkrav for elever og studenter. Skolen, høyskolene og universitetene trenger nye verktøy. Personsensitiv informasjon er en del av datagrunnlaget som bør inngå i digitale analyseplattformer innen utdanning. Løsninger som tilfredsstiller strenge sikkerhetskrav vil gi ny kraft i arbeidet med å oppnå verdens mest kompetente framtidige arbeidstakere.

Digitale læringsjournaler for hver av oss – tilsvarende helsetjenestens pasientjournaler, bør være en del av løsningen.

Hensikten med en læringsjournal er å sikre best mulig læring for den enkelte, gjennom et persontilpasset undervisningsopplegg. På samme måte som helsetjenesten benytter pasientjournalen til å vurdere pasientens totale helsesituasjon, bør også undervisningspersonell få tilgang til denne typen løsning. Det handler om å gi lærerne de verktøyene de fortjener. Med effektive digitale verktøy får lærerne muligheten for å tilpasse undervisning og oppgaver til elevens eller studentens situasjon og historikk.

Persontilpasset undervisning er for lengst et etablert premiss i skolen. Målet er selvfølgelig å øke motivasjonen og dermed utbyttet av læringen. For å oppnå dette er analyse av store datamengder fra en flere ulike datakilder – og store befolkningsgrupper – nødvendig. Ved å ha tilgang til hver enkelt persons utdanningshistorikk, på et helt annet detaljnivå enn man har i dag, kan lærerne og utdanningsinstitusjonene få digitale assistenter som gir råd. Sammen kan vi i private bedrifter og offentlige utdanningsinstitusjoner skape en skole- og studiehverdag som gjør det enklere for flere å føle mestring. Det vil igjen sikre at flere lykkes med skolegang, høyere utdanning og med sitt livslange kompetanseløp.

En læringsjournal vil også forenkle og gi tidsbesparelser i overgangen fra barnehage til skole, fra barneskole til ungdomsskole, fra ungdomsskole til videregående osv. Samtidig vil informasjonsflyten mellom de ulike aktørene som f.eks. lærere og vikarer eller skole og AKS/SFO bli forbedret gjennom bruk av en læringsjournal. Eksterne datakilder og erfaringer fra ulike prosjekt kan også inkluderes og bidra til mer persontilpassede undervisningsopplegg. Dessuten kan etterutdanning, kurs og andre opplæringstiltak komme inn i journalen, som da vil kunne fungere som samlet dokumentasjon for alle undervisningstiltak – gitt eierens tillatelse til innsyn.

Journalen er ikke hovedpoenget, det er dataanalysen den tilrettelegger for. På samme måte som Helsedatautvalget ønsker å legge til rette for sikker sekundærbruk av personsensitive helseopplysninger for utvikling av nye og bedre løsninger innen helse, bør utdanningsdata også benyttes. Et vesentlig bidrag til mer persontilpasset og bedre undervisning er stordataanalyse og bruk av intelligente kognitive datasystemer. Basert på interesser, læringspreferanser, resultater og motivasjon kan ny teknologi bidra til helt unike læringsopplevelser for den enkelte. Digitale læringsplattformer, tuftet på sikker forvaltning og analyse av data, gir helt nye muligheter for å skape god progresjon hos både enkeltpersoner og grupper.

Også i utdanningssektoren er det slik som i andre sektorer at alt som kan digitaliseres vil bli digitalisert. Sikker deling av data skaper verdi, og læringsjournalen er derfor et opplagt skritt på veien.