DEBATT

Coronaviruset

En rød løper for Ryanair om vi forsvinner

I debatten som nå pågår om Norwegians lånegaranti fra staten i koronakrisen fremkommer det en rekke påstander vi ønsker å adressere. Det gjelder ikke minst selskapets bidrag i det norske samfunnet.

KRITISK: Konsernsjef Jacob Schram og Norwegian er inne i en svært kritisk tid for selskapet. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
KRITISK: Konsernsjef Jacob Schram og Norwegian er inne i en svært kritisk tid for selskapet. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.

Av Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.

I likhet med en rekke andre norske selskaper har Norwegian etablert seg også internasjonalt, for å få tilgang til nye markeder. Norwegian som merkevare har spredt seg ute i verden, og dermed bidratt til å markedsføre Norge, ved hjelp av en av verdens nyeste og mest utslippsvennlige flyflåter. Det betyr ikke mindre verdi for det norske samfunnet, snarere tvert imot. For å få en uavhengig analyse og tallfeste selskapets bidrag i Norge, har vi bedt Menon Economics gjøre en samfunnsøkonomisk beregning. Hovedkonklusjonen i denne analysen er følgende (sitat):

«Menons beregninger viser at en redningspakke på inntil 12 milliarder kroner til Norwegian er samfunnsøkonomisk lønnsom, gitt en forutsetning om at selskapet da har en 80 prosent sannsynlighet for å overleve. Samtidig viser analysen at verdien for forbrukerne på grunn av opprettholdt konkurranse utgjør 7 milliarder kroner.»

En annen påstand er at Norwegian selv over tid har påført seg stor gjeld og økonomiske problemer. Det er ingen tvil om at selskapet har hatt finansielle utfordringer, mye knyttet til problemene med Dreamliner-flyene, Rolls Royce-motorene og MAX- utfordringene. Årsaker til side; Norwegian har de siste halvannet til to årene jobbet knallhardt for å komme over problemene. Selskapet har gjennomført en rekke kraftige kostnadskutt internt, salg av alle aksjer i Bank Norwegian, salg av et betydelig antall fly, kraftige rutekutt utenfor Norge og ny kapitaltilførsel fra eierne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer