Det er all grunn til å glede seg over at Statoil nå har solgt seg ut av oljesandprosjektene i den canadiske provinsen Alberta. Selskapet tar nedskrivninger på mellom 4,2 og 4,7 milliarder kroner i forbindelse med salget. Statoil opplyser at transaksjonen er i tråd med selskapets «strategi om porteføljeoptimalisering». Salget begrunnes altså først og fremst med finansielle hensyn. Det skjer etter en kommersiell vurdering på grunn av en betydelig lavere oljepris nå enn da oppkjøpet av North American Oil Sands Corproration ble gjort i 2007.
Selv om motivene har vært økonomiske, er det ikke desto mindre grunn til å gratulere Statoil med et positivt miljøtiltak. Miljøorganisasjoner som Greenpeace kaller salget av tjæresandprosjektet som en seier for sunn fornuft. WWF mener at salget viser at det nytter å kjempe mot store pengeinteresser, og Bellona gleder seg over salget av noe de har kalt en skamplett på Statoils rulleblad. Både Den norske kirke, politikere og urbefolkningen i Alberta har kjempet mot prosjektet i flere år. Det kan neppe være noen tvil om at mye negativ omtale har hatt betydning for Statoils omdømme.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger