En seksuell debut

«Towelhead» letter på sløret til den hvite, moraliserende middelklassen.

FILM: Ungdomssex, overgrep, mishandling og rasisme. «Towelhead» framstår som en mørk affære. Heldigvis er det Alan Ball som står for regi og manusutvikling. Ball er fra før kjent som manusforfatteren av den Oscar-belønte filmen «American Beauty»(1999) og den kritikerroste tv-serien «Six Feet Under», og signaturen hans er tydelig også her.

Hvite stakittgjerder

«Towelhead» utspiller seg i et samfunn bestående av sammensatte og merkelige karakterer, der galgenhumor og satire benyttes for å gjøre mørk og kontroversiell materie spiselig. Slik sett befinner «Towelhead» seg i samme landskap som for eksempel Todd Solondz’ «Happiness» (1998), en film som ser forbi middelklassens hvite stakittgjerder og som tematiserer seksuell abnormitet og moralsk forfall.

«Towelhead» er en film som beskriver overgangen fra de naive barneåra til livets realiteter og voksentilværelsen. Og som både «Happiness» og «American Beauty» beveger den seg inn i et tabubelagt landskap.

I filmen møter vi 13 år gamle Jasira idet hun oppdager de vanskelige tenåra. Hun møter problemer på grunn av sin arabiske herkomst, hun oppdager at hun er et seksuelt vesen og hun forstår at foreldre ikke alltid agerer som foreldre skal, voksent og ansvarsfullt.

I tillegg fantaserer Jasira om farens nabo, en familiefar i midten av 30-åra, som etter hvert lar seg friste av den unge piken.

Skjelett

Unge menns utforskning av egen seksualitet er blitt skildret mange ganger tidligere på film. Det er positivt å se det skildret fra den andre siden. At Ball velger å framstille Jasiras seksuelle oppdagelse som lystfylt og positiv - i hvert fall fram til naboens inntreden - er forfriskende og realistisk.

«Towelhead» blir aldri moraliserende. I stedet utgjør den et nytt og velgjort kapitel i Balls prosjekt, der han beskriver hykleriet i «de beste familier» og avslører skjelettene i folks bakgårder.