TERNINGKAST FEM: Den kloke og velskrevne animasjonsfilmen «Løvetannbarn» utspiller seg mellom barnlig uvitenhet og livets ubarmhjertige realiteter.Vis merVis mer Vis mer

Anmeldelse: «Løvetannbarn»

En sjarmerende barnefilm som ikke er redd voksen tematikk

Claude Barras' «Løvetannbarn» er en forbilledlig kort, fokusert og emosjonelt kompleks animasjonsfilm som treffer både voksne og barn.

FILM: Det er mye prat om sex i «Løvetannbarna», men som i så mye annen voksen tematikk i Claude Barras’ kloke og velskrevne animasjonsfilm, skinner det tydelig igjennom at de unge hovedpersonene ikke forstår hva de snakker om. Og nettopp denne fintfølende balansegangen mellom forståelse og fascinasjon – barnlig uvitenhet og livets ubarmhjertige realiteter – gjør historien om barnehjemsbarnet Isak og hans psykologisk og emosjonelt skadeskutte skjebnefeller til en film som treffer publikum på tvers av aldersgruppene.

Løvetannbarn

5 1 6

Barnefilm, animasjon

Claude Barras

Norske stemmer

7. april 2017

6 år

Ma vie de Courgette

«Mitt liv som løk.»

Kompleks
Etter at hans alkoholiserte mor omkommer i en tragisk ulykke blir Isak – eller «Løken», som han foretrekker å bli kalt – sendt til en barnevernsinstitusjon hvor han sakte, men sikkert lærer å stole på omverdenen og tre ut av sitt indre eksil. Samtidig holder han kontakten med politimannen Raymond, som ikke greier å gi slipp på den tapre lille gutten etter at etterforskningen av morens dødsfall er avsluttet.

«Løvetannbarna» ender «godt», men det innebærer ikke at de vonde opplevelsene som har formet barna trylles bort. Snarere er Barras og manusforfatter Céline Sciamma («Girlhood») fast bestemt på å arbeide seg gjennom en rekke vanskelige temaer og følelser på barnas egne premisser. Dette er ikke den typen animasjonsfilm som inneholder et ekstra nivå av vitser og metakommentarer for voksne, men unge og gamle vil likevel ha ulike opplevelser av filmen, ganske enkelt fordi sistnevnte innser den fulle rekkevidden av problemstillingene den tar for seg.

Fokusert
Barras har laget en film med en enkel, uttrykksfull produksjonsdesign og innbydende stop motion-animasjon, som løftes av en musikkbruk som styrer langt unna den banale listepopen som vanligvis preger animerte familiefilmer. Med en spilletid på en drøy time er «Løvetannbarna» en beundringsverdig stram og fokusert film, som konfronterer barn med vanskelig tematikk og vonde følelser innenfor rammene av en begrepsverden de er fortrolige med.

Altså er den det både foreldre og filmkritikere ønsker seg av en barnefilm – nemlig et genuint engasjerende menneskelig drama som utvider barnas horisonter og utfordrer deres nysgjerrighet. Og dersom målgruppen selv makter å se forbi denne auraen av altomfattende respektabilitet og oppbyggelighet, vil også de få en filmopplevelse som setter spor.