GODT FORHOLD: Administrerende sjef for Operaen, Tom Remlov synes det er trist å miste Paul Curran som operasjef. De skal ifølge ham selv ha hatt et svært godt forhold. Foto: Erlend Aas / Scanpix
GODT FORHOLD: Administrerende sjef for Operaen, Tom Remlov synes det er trist å miste Paul Curran som operasjef. De skal ifølge ham selv ha hatt et svært godt forhold. Foto: Erlend Aas / ScanpixVis mer

- En sjef for et hus som dette vil alltid være omstridt

Administrerende direktør Tom Remlov kaller forholdet mellom ham og Paul Curran vitalt. I dag ble det kjent at operasjefen har sagt opp.

Fire år etter at han ble ansatt, kom den overraskende meldingen i dag om at skotske Paul Curran har sagt opp sin stilling som Nasjonaloperaens sjef - to år før åremålet utløper.

Kunngjøringen kommer i kjølevannet av den kraftige kritikken som har vært reist mot operasjefen og hans lederstil den siste tiden.

Administrerende direktør Tom Remlov forteller at tidspunktet for oppsigelsen ikke har sammenheng med bråket.

Omstridt leder Remlov beskriver Paul Curran slik som leder;

- Han er kunnskapsrik og engasjert. Han har et stort internasjonalt nettverk og har bidratt mye til Operaens utvikling. Vi er svært takknemlige for hva han har gitt oss og gjort for Nasjonaloperaen, sier han og fortsetter:

- Når denne situasjonen først har dukket opp, må vi aksepterer det, sier Remlov om oppsigelsen.

- Kjenner du igjen beskyldningene om hans omstridte lederstil?

- Ja, det skal godt gjøres at ikke kunsterniske sjefer utsettes for kritikk. Sånn er det og man blir fort omstridt. En sjef for et hus som dette vil alltid være omstridt, sier Tom Remlov.

Paul Curran informerte selv i dag de ansatte ved Operaen.

- Jeg har hatt bedre dager, sier den avtroppende operasjefen til Dagbladet.

- Hvorfor blir oppsigelsen kjent først nå? Er dette utløst av Stein Winges uttalelser?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg beklager overfor Stein Winge hvis han tror det. Nei, de har overhodet ikke hatt noe å si. Jeg leverte oppsigelsen min i desember. Jeg har sagt opp fordi jeg føler meg ferdig med jobben og planene jeg hadde for Operaen. Jobben jeg trodde ville ta seks år tok fire, forklarer Curran.

Godt forhold Paul Curran som er en internasjonalt anerkjent operaregissør, har vært synlig som leder for Operaen. Da han fikk jobben ble det reist en del spørsmål om han var kapabel til den prestisjefylte rollen.

- Var det for tidlig for deg å bli sjef?

- Nei, overhodet ikke. Det har vært en stor utfordring for meg, men jeg er veldig fornøyd med jobben jeg har gjort. Jeg har v

Under de fire årene han har sittet i sjefstolen har han fått kritikk av en rekke sentrale musikere og regissører både for sin lederstil, mangel på kunstneriske visjoner og for at han har vært for lite samarbeidsvillig. Operaen har blant annet blitt kritisert for å kjøpe inn for mange utenlandske produksjoner og laget lite selv. I fjor sommer angrep Norges fremste operakomponister Cecilie Or­e og Glenn Er­ik Haugland hans lederstil og hevdet at Curran manglet den nødvendige kompetansen og interessen. Sist uke gikk regissør Stein Winge ut og hevdet at Operaen var preget av intern uro på grunn av Currans lederstil.

Tom Remlov kjenner seg ikke igjen i den beskrivelsen.

- Nei, det har det ikke vært.

- Rikt samarbeid - Hvordan forholdet mellom dere to?

- Det har vært et veldig spennende forhold. Jeg vil kalle det vitalt. Vi har selvfølgelig kranglet og vært uenige, men hvis man ikke krangler fra tid til annen, burde man heller bytte jobb. Vi har utfordret hverandre og det har vært et proft og rikt samarbeid.

SLUTTER:  Operasjef Paul Curran har sagt opp stillingen sin to år før kontrakten gikk ut. Foto: Knut Falch / SCANPIX
SLUTTER: Operasjef Paul Curran har sagt opp stillingen sin to år før kontrakten gikk ut. Foto: Knut Falch / SCANPIX Vis mer

Selv om nyheten først ble kjent i dag, sa Paul Curran opp allerede 20. desember. Da mottok styret oppsigelsen. Sist mandag ble operasjefsaken behandlet på styremøtet.

- Hvorfor har dere ikke sagt noe tidligere?

- Fordi dette har vært under vurdering og vi har hatt løpende dialog med ham om det og forsikret oss om at han faktisk ville slutte. Oppsigelsen er totalt uavhengig av Stein Winge og andres kommentarer. I april tok Paul Curran den endelige avgjørelsen. I tillegg ville vi ikke ta oppmerksomheten fra prøvene og premieren til stykket Petter Grimes, sier Remlov.

Paul Curran fratrer jobben 1. januar 2012.

Til tross for oppsigelsen fortsetter han sitt arbeid som regissør ved Operaen. Jobben med å finne hans etterfølger starter umiddelbart.

- Hvem leter dere etter?

- Vi leter etter en som vil både kan forstå det norske samfunnet og som har en forankring i og kunnskap om den internasjonale industrien som operaen representer, sier Remlov. 

Glad Winge En uke etter at han kom med utbruddet om at han aldri kommer til å samarbeide med Operaen igjen så lenge Paul Curran sitter i sjefstolen, er
regissør Stein Winge i dag fornøyd.

- Avgangen var en klok beslutning, sier Winge til Dagbladet.
I forrige uke sa du det var en ulykke at Curran var sjef, føler du det som en seier at Curran går av?

- Jeg vet ikke om det var en seier, men det var en nødvendighet. Jeg er fornøyd, men har ingen gledesutbrudd - selv om det er liten løgn, sier Winge.

Nå ser han frem til at Operaen får en ny start.

- Jeg vil ikke spekulere i hvem som skal overta som operasjef, men det er viktig at det blir noen som skaper omsorg og tillit, og ikke bare tenker på seg selv. Det skaper bare dårlig stemning innad i huset. Det viktigste er at den selvsentrerte lederstilen forsvinner, sier Winge.

I sommer setter Paul Curran opp «La Bohème» ved Santa Fe-operaen. I august returnerer han til Oslo for å regissere «Tryllefløyten», som åpner 2011/2012-sesongen i Operaen.