DEBATT

Debatt: Utdanning

En skole der alle skal få lykkes

Mye går rett vei i norsk skole. Men fortsatt er det for mange elever som går ut av grunnskolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig.

LØFTER ALLE: Målet om en skole der alle elever har mulighet til å lykkes krever at vi jobber målrettet for en skole som løfter hver enkelt elev, uavhengig av bakgrunn, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
LØFTER ALLE: Målet om en skole der alle elever har mulighet til å lykkes krever at vi jobber målrettet for en skole som løfter hver enkelt elev, uavhengig av bakgrunn, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Mye går rett vei i norsk skole. Elever lærer mer, de er mer på skolen og flere fullfører videregående. Men fortsatt er det for mange elever som går ut av grunnskolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig. Fremdeles er det sånn at foreldrenes bakgrunn har stor betydning for elevenes muligheter i skolen, og guttene gjør det oftere dårligere enn jentene.

Unicef Norge ber oss ta ulikheter i skolen på alvor i et innlegg 5. november. Det kan jeg forsikre at vi gjør. Målet om en skole der alle elever har mulighet til å lykkes krever at vi jobber målrettet for en skole som løfter hver enkelt elev, uavhengig av bakgrunn, foreldre, kjønn, fysiske eller kognitive forutsetninger.

Grunnlaget for hvordan elever gjør det i skolen legges i barnas første leveår. Derfor er tidlig innsats viktig, og vi må starte i barnehagen. Forskning viser for eksempel at minoritetsspråklige barn som har gått i barnehage gjør det bedre på skolen enn barn som ikke har gjort det. Vi har innført nasjonal ordning som gir om lag 45.000 barn fra familier med lavinntekt rett til gratis kjernetid. Vi har også styrket barnehagene med minstekrav til antall ansatte og pedagoger, og tydelige forventninger til innholdet i barnehagen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer