TEGNESERIEN: Utdrag fra tegneserien "Irregular Migration:
Truths and
Misconceptions", laget på oppdrag fra Justisdepartementet. Den engelske versjonen er ikke språkvasket.
TEGNESERIEN: Utdrag fra tegneserien "Irregular Migration: Truths and Misconceptions", laget på oppdrag fra Justisdepartementet. Den engelske versjonen er ikke språkvasket.Vis mer

Offensiv mot potensielle asylsøkere:

En skremmekampanje om Norge ute av kontroll

Et 94 siders tegneserieepos i 48 000 eksemplarer markedsfører Norge som et land med rasisme. Er vi det da, kanskje?

Kommentar

Det er gammelt nytt at norske myndigheter har investert millionbeløp i informasjonskampanjer som skal fraråde folk fra å komme hit.

Det bør heller ikke overraske at en blå regjering som har strammere asyl- og flyktningepolitikk som en av sine viktigste saker, jobber målbevisst for å hindre flyktninger og migranter fra å legge ut på reisen.

Vi har jo ikke tenkt til å la så mange få lov til å være her.

Likevel: Det var ikke rart mange fikk en vond smak i munnen da regjeringen lanserte kampanjen i 2014. Et slags skyggeorgan for Visit Norway, Don't Visit Norway, er dømt til å være et kontroversielt prosjekt - på grensa til ekkelt. I beste fall en ryddig gjennomgang av hva som møter flyktninger, men alltid i fare for å tippe over til å bli en Pandoras eske av usympatiske argumenter for at utlendinger skal ligge unna.

Man skal ikke trå mye feil før Norge faktisk framstår som det kalde samfunnet partiene i valgkampen kranglet om vi var blitt.

Derfor er det oppsiktsvekkende at myndighetene tilsynelatende ikke har særlig kontroll med hvordan arbeidet har foregått. Når Klassekampen i dag kan dokumentere at Justisdepartementet har betalt for et 94 siders tegneserieepos i 48 000 eksemplarer som blant annet markedsfører Norge som et land med rasisme, kommer det tydelig fram at sikringen er gått.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og ganske riktig - ingen i justisdepartementet vil ta ansvar for innholdet i kampanjen som tegneserien var en del av. Den var rettet mot Somalia, og besto i tillegg av hørespill, plakater og en dokumentarfilm på tv.

Forsker Jan Paul Brekke ved Institutt for samfunnsforskning sier det forsiktig i Klassekampens nyhetssak:

«Det er behov for retningslinjer både når det gjelder bruk av sosiale medier og betaling for å nå fram til målgrupper via Facebook.»

Han har evaluert en annen del av Justisdepartementets satsing på å holde folk unna oss, en opplysningskampanje i sosiale medier under tittelen «Strickter Asylum Regulations in Norway». Men konklusjonen er selvsagt overførbar til kampanjen rettet mot Somalia.

Justisdepartementet unnskylder seg med at organisasjonen som har utformet kampanjen i Somalia, er en internasjonalt anerkjent organisasjon med ansvar for bistand i hele verden, IOM.

Det hjelper lite, når IOM har laget nettopp den Pandoras esken man kunne frykte.

Somaliere som leser tegneserien får vite at det er kaldt her, usj. Vi har et svart arbeidsmarked som utnytter dere, pass på. Dere får ikke helsestell. Rasisme har vi også.

Tegneserien har som formål å være en motvekt til falske håp og illusjoner, men nøyer seg ikke med kjølig opplysning om vår strenge returpraksis. Manglene ved vårt samfunn er blitt beleilige argumenter for anti-reklamen om Norge. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Departementet har nå satt sitt stempel på at Norge er et land med rasisme. Hvordan skal regjeringen følge opp dette? FNs konvensjon mot rasediskriminering påbyr Norge å sende rapporter annethvert år om arbeidet mot forskjellsbehandling på grunnlag av rase, hudfarge og/eller etnisk opprinnelse.

Forrige rapport fra 2015 handlet om at Norge har opprettet en ny, nasjonal institusjon for menneskerettigheter, noen spørsmål knyttet til samenes situasjon og at Norge vil jobber for å forby at barn skal brukes som tolker. FN-organisasjonen etterlyste mer spesifikk informasjon om hvordan dette skulle hindre rasediskriminering.

Hva vil vi myndighetene skrive nå? Rapporten for 2017 bør leses med lupe.