Anmeldelse: Alexander Leborg - «På vandring uten esel i Cevennene»

En sterk hyllest til fotturismens bibel

En vakker, liten reisebok i Robert Louis Stevensons fotspor.

ØDSLIG OG VAKKERT: Fjellstrøket Cevennene i Frankrike er fullt av vakre landskap. Oversetteren Alexander Leborg har fulgt i Robert Louis Stevensons fotspor fra landsby til landsby, som en sekulær pilgrim. Foto: Bob Gibbons/NTB Scanpix
ØDSLIG OG VAKKERT: Fjellstrøket Cevennene i Frankrike er fullt av vakre landskap. Oversetteren Alexander Leborg har fulgt i Robert Louis Stevensons fotspor fra landsby til landsby, som en sekulær pilgrim. Foto: Bob Gibbons/NTB ScanpixVis mer

I fjor utkom omsider på norsk en av klassikerne til den skotske dikteren Robert Louis Stevenson (1850-1894), «På vandring med et esel i Cevennene» (1879). Stevenson, best kjent for bøkene «Skatten på sjørøverøya» og «Dr. Jekyll and Mr. Hyde», skrev boka etter at han tilbrakte noen uker til fots i høydedraget Cevennene, sørvest for Lyon.

Boka er oversatt av Alexander Leborg. Han har ikke spart seg i forsøkene på å trenge inn i situasjonen. Han har pløyd seg gjennom et massivt utvalg av den overveldende mengden av sekundærlitteratur om Stevenson og skrevet et fint etterord pluss 146 oppklarende fotnoter. Han har dessuten benyttet anledningen til å gå den samme ruta som Stevenson, dog uten følge av et esel.

Vil skrive selv

På et visst tidspunkt tar han følgende beslutning:

«Ikke bare vil jeg oversette denne klassikeren, jeg vil skrive en moderne oppfølger! Jeg vil skrive om dette landskapet nesten ingen har hørt om, der mennesker har levd så lenge, men der nesten ingen lever lenger. Om denne forfatteren alle har hørt om, men som nesten ingen leser lenger. En kjærlighetserklæring til Cevennene og Robert Louis Stevenson!»

Som tenkt, så gjort. Nå kommer «På vandring uten esel i Cevennene – en sekulær pilgrimsferd», den 44 år gamle oversetterens første bok. I unnfangelsesøyeblikket var han overbevist om at han hadde fått en gnistrende original idé. Han var ikke klar over at bøker om å gå i Stevensons franske fotspor nærmest er en egen sjanger. Fra 1903 fram til i dag har minst 30 bøker med dette temaet sett dagens lys. Leborg beskriver jakten på disse bøkene i en epilog til sin egen bok.

Spørsmålet er: Trenger vi en bok til?

Anorakkformat

Selvfølgelig gjør vi det. Hvorfor skulle ikke også Norge bli velsignet med en guide til denne fotturismens bibel, skrevet av en litterær pilgrim som bokstavelig talt har gått sålene av seg for å trenge inn i sitt stoff. Ingen av disse versjonene er like uansett, og skal man dømme etter Leborgs anstrengelser for å få tilgang til disse bøkene, er de såpass vanskelige å oppdrive at de færreste norske lesere vil føle at de er forsynt.

Leborg har skrevet en vakker og personlig bok, i et format som går uanstrengt ned i en hvilken som helst anorakklomme. Her er ingen svulmende naturskildrerier eller forsert dramatikk. Snarere er det et poeng at den daglige vandringen, de tilfeldige møtene med lokalbefolkningen og andre fotturister, overnattingene på herberger, skifter i vær og vind, alt dette skaper en monotoni som gjødsler hjernebarken:

PÅ TUR: Illustrasjon fra Stevensons bok «På vandring med et esel i Cevennene».
PÅ TUR: Illustrasjon fra Stevensons bok «På vandring med et esel i Cevennene». Vis mer

«Det kjennes uvant å kunne la tankene flyte fritt i time etter time. Jeg griper meg i å reflektere over det ene store spørsmålet etter det andre der jeg vandrer: Hva er vennskapets essens? Hva er natur rundt meg, og hva er kultur? Hvorfor kjennes Guds nærvær så tydelig i dette området, selv for en hedning som meg? Sånne ting…Hva i all verden er dette? En slags åndelig oppvåkning? Hverdagen som lønnsmottaker og småbarnsforelder gir sjelden rom for lange, uavbrutte tankerekker, så dette er for meg upløyd mark

Forelsket fjellvandrer

Stoffet er fordelt på tre hovedtemaer. For det første detaljene rundt selve turen, dagsmarsjene fra landsby til landsby. Dernest det historiske bakteppet i Cevennene, med alt fra religionskriger til jakt på menneskevonde beist av noen ulver. Og ikke minst historien om Robert Louis Stevenson, et fysisk svakelig barn som ble født inn i et dynasti av fyrtårn-ingeniører og fromme kristne, men som vendte ryggen både til Gud og byggekunsten.

Han ville bli forfatter. Han var midt i 20-åra da han i Paris ble forelsket i den ti år eldre Fanny Osborne, en gift, amerikansk kvinne med to barn som Stevenson etter mye om og men ble gift med. Hun fulgte ham til Samoa i Stillehavet, der han døde av hjerneslag. Reisen til Cevennene gjennomførte han umiddelbart etter at hun dro tilbake til USA i 1878. Leborg tenker at det var på denne turen han tok sin beslutning om å følge hjertets stemme:

«Jeg liker å se for meg at det var akkurat her, omkranset av furutrær, men med vidt utsyn i tre himmelretninger, sildringen fra en beskjeden bekk i ørene, og gløden fra sigaretten som den eneste lyskilden bortsett fra stjernene, at han bestemte seg for ikke å gi henne opp

Kultivert landskap

Elegant og lekende blander Leborg selvbiografi, historieskriving og innlevelse i Stevensons liv og skjebne. Man får regelrett lyst til å reise direkte til de franske fjellene selv og hengi seg til dette strøket, som i vår tid er blitt en turistattraksjon, selv om denne fotturen ikke kan måle seg i popularitet med Santiago de Compostela-leden, som starter i nærheten.

Stevenson fant veien (og gikk seg vill) på egenhånd. «Han gikk med et esel, jeg går uten. Han var en pioner, jeg en kopist,» skriver Leborg. Han har likevel ikke følelsen av å bare følge etter Stevenson. «Det er fotsporene til slektsledd på slektsledd av gjetere og jordbrukere. Rundt meg i dalførene på alle kanter har mennesker levd, arbeidet og skapt i mange tusen år. Det er de som har kultivert dette landskapet

En bok som anbefales varmt. Reisen også, om den så bare skal foregår under leselampen.