En stolt historie

Lysende navn og staute verk, Norges jernbanestasjoner.

En guide til kanskje den stolteste del av vår arkitekturhistorie er nå tilgjengelig gjennom Eivind Hartmann, Øistein Mangset og Øyvind Reiseggs «Neste stasjon» (Gyldendal). En bok som har mye å fare med, bokstavelig talt, på sin reise langs norske jernbaneskinner. Utgitt i samarbeid med Riksantikvaren og et resultat av verneplanen for stasjonsbygninger.

I en tid da NSB er ensbetydende med skjellsord, og forsinkelser fører til ufrivillig venting på lokalstasjoner som minner om lurvete pissoarer, er det en fryd å begrave seg i historien om da jernbanestasjonen hadde status og klasse. Med delikate venterom, bevertning og et yrkesstolt personale som fikk verdighet av omgivelsene, de majestetiske stasjonsbygningene, tegnet av sin tids fremste arkitekter.

Jernbanearkitektur har fortsatt status i Norge. En av dem som har videreført tradisjonene fra de store historiske navn, er Arne Henriksen (prestisjepriset for Sandvika stasjon).

  • Ikke desto mindre er forfallet stort ved mange jernbanestasjoner. Utallige stasjoner er dessverre for lokalbefolkningen nedlagt, stasjoner som «selve tiden har kjørt forbi», slik bokas forfattere sier i forordet.
  • Noen ligger langs Dovrebanen som gjennom Erik Glosimodts livsverk fikk et enhetlig preg med tjærebrune yttervegger, dekorert i lystig gult, blått og rødt. Glosimodt fikk ikke oppleve samtida og ettertidas stolthet over Dovrebanen. Han omkom ved den tragiske togkollisjonen som kostet flere liv under Dovrebanens åpning.
  • Opphavsmannen tegnet ikke bare prestisjebygg, han signerte uthus som privéter langs jernbaneskinnene. Boka forteller om en viktig tid. Den gang arkitektkonkurranser også ble til bygg.

NSB råder over en bygningsmasse på rundt 5000 bygninger som er et økonomisk vedlikeholdsproblem. Et langt steg i riktig retning er at NSB og Riksantikvaren har valgt ut 439 bygninger som verneverdige, hvorav 120 er foreslått fredet.

Han ble en av jernbanearkitekturens mange pionerer, i selskap med blant andre H.E. Schirmer, Wilhelm von Hanno, Paul Due, P.A. Blix, Balthazar Lange og G.A. Bull. Bull tegnet blant annet Vestbanen, en av de første stasjoner som ble fredet. I dag ligger den som et trassig minne om storhetstida. Av noen betraktet som en liten fis i byen og bare i veien når internasjonale arkitekter en gang skal konkurrere om Operaens utforming. Mens atter andre ser på den som en arkitektonisk utfordring.