En systemfeil

Meldeordningen for pasientskader fungerer i dag som en sovepute for sykehusene. Helsetilsynet bør trekkes ut av ordningen, mener Elisabeth Arntzen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DET GJØRES FEIL ved norske sykehus. For at helsepersonell skal lære av feilene, må disse bli kjent og grepet fatt i så fort som mulig. I dag har vi et system der det kan ta lang tid før Helsetilsynet kommer med sin «dom» i saken, og dessuten er mange redde for å melde fra om feil fordi de frykter sanksjoner. Slik kan det ikke være. Avdelinger og sykehus må stimuleres til å gripe fatt i feilene umiddelbart, slik at framtidige feil kan unngås. Derfor må det en lovendring til. Sykehusene har siden 1992 hatt meldeplikt ved betydelig skade på pasienter, eller fare for betydelig skade. Hensikten med plikten til å melde fra til Helsetilsynet i fylket er først og fremst å avklare årsakene til skaden og sikre at erfaringene blir brukt til å unngå at det skjer igjen (merknader til § 3-3 i Lov om spesialisthelsetjenesten). Meldeplikten har altså ikke som hovedmål å finne ut hvem som gjør feil for så å straffe enkeltpersoner. Ordningen skal først og fremst understøtte sykehusenes internkontroll og kvalitetsarbeid, ved at det utarbeides oversikter over alvorlige hendelser og kvalitetsmangler i helsetjenesten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer