En teknisk seier for PlayStation 3

... men så var det resten, da. «inFamous»-anmeldelse!

|||EN AV DE ALLER beste barnespillseriene fra de siste åra fantes på PlayStation 2, og hadde mestertyven Sly Raccoon i hovedrollen.

Utviklerne i Sucker Punch viste at det var mulig å lage et morsomt plattformspill for barn som også kunne appellere kraftig til voksne — mye takket være Sly og kumpanenes enestående evner til å bevege seg rundt i byen, helst helt oppe på taket.

Når Sucker Punch nå både tar steget opp på PlayStation 3 og over i voksenverdenen med actionspillet «InFamous», har derfor forventningene vært skyhøye.

UTVIKLERNE HAR tatt alt de lærte om bynavigering i Sly-spillene, blandet inn elektriske superkrefter, og fått et spill som mest av alt kan beskrives som en blanding mellom «Grand Theft Auto», «Crackdown» og «Star Wars: The Force Unleashed».

Det er ikke bare på papiret dette høres fett ut, også når du spiller «InFamous» vil du bli slått i bakken av mulighetene du etter hvert får til å styre elektrisiteten.

Hovedpersonen Cole befinner seg i starten av spillet brått i midten av en enorm eksplosjon som raserer hele Empire City — og på mystisk vis gir dette også Cole elektriske superkrefter.

DERMED KAN DU suge strøm ut av elkilder som lyktestolper, biler og liknende, og projisere den videre til de mange fiendene som herjer byen etter smellet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etterhvert som spillet skrider fram, vil du få stadig flere strømevner — samt muligheten til å oppgradere disse med erfaringspoengene du samler underveis.

Det er unektelig fantastisk å sende lyn av gårde mot store grupper av fiender, hoppe fra toppen av store bygg og dundre i bakken med et eksplosivt smell, eller dytte andre fiender langt opp i lufta med krefter som får jedikreftene til å virke puslete - og mer til.

KREFTENE DINE vil også påvirkes av hvordan du velger å spille spillet, for underveis blir du stilt overfor valg som enten gir deg god eller ond karma — en effekt som ytterligere forsterkes av hvordan du oppfører deg mot befolkningen i byen.

1

Du kan helbrede de mange skadde som ligger strødd rundt på fortauene for å forbedre karmaen, men du kan også suge livskraften ut av dem for en mer dyster og energigivende utvei.

Avhengig om du velger den gode eller onde stien vil Cole forandre seg fysisk, og kreftene vil gjenspeile hans egen moral.

Takket være kreftene til Cole blir det også lettere å navigere seg rundt i byen, ettersom du kan skli langs de mange strømledningene og t-banesporene som er å finne overalt i de tre bydelene som etter hvert låses opp.

DE TEKNISKE SIDENE ved «InFamous» innfrir med andre ord langt på vei. Men hvordan er det så med alt det andre som må være tilstede for at et spill skal være godt?

Akkurat på dette området kan det dessverre virke som om Sucker Punch har latt seg blende av Coles evne til å sjonglere med strøm, for det du blir bedt om å bruke kreftene til er ikke alltid like imponerende.

Spillet legger i all enkelhet opp til at du skal komme deg fra et punkt til et annet, og utføre oppgaven du blir bedt om. Dette går for eksempel ut på å slå på strømforsyningene rundt om i byen for å gi strøkene livet tilbake, eller bekjempe fiendene i et bestemt område.

HELT MOT SLUTTEN av spillet oppstår riktignok noen svimlende og imponerende sekvenser, men ellers består spillet av samme tralten tvers gjennom — det blir en slags rutine å reise rundt og gjøre det du blir bedt om.

Historien ligger for det meste og lurer som et vagt bakteppe i bakgrunnen uten å engasjere nevneverdig, og den ruinerte byen gjør ikke noe for spillets manglende variasjon.

Dette er virkelig synd, for jeg vet at Sucker Punch kan levere fantastiske historier. Forhåpentligvis kan de i en oppfølger se forbi den fantastiske teknikken, og bruke den for alt den er verdt i en større helhet?

En teknisk seier for PlayStation 3