STREIKER: Det går hardt for seg når drosjesjåførene streiker i Roma. På dag nummer seks, i forrige uke, kom det til sammenstøt utenfor det demokratiske partiet i forbindelse med en debatt i underhuset. Det er fremmet et forslag drosjesjåførene mener vil gjøre det lettere for Uber og uautoriserte aktører å operere. Foto: Alessandro Di Meo / EPA / 
<span style="background-color: initial;">NTB Scanpix&nbsp;</span>
STREIKER: Det går hardt for seg når drosjesjåførene streiker i Roma. På dag nummer seks, i forrige uke, kom det til sammenstøt utenfor det demokratiske partiet i forbindelse med en debatt i underhuset. Det er fremmet et forslag drosjesjåførene mener vil gjøre det lettere for Uber og uautoriserte aktører å operere. Foto: Alessandro Di Meo / EPA /  NTB Scanpix Vis mer

Debatt: Drosjeløyve

En tjeneste som kutter taxiprisene til halvparten av dagens nivå må bli lovlig

Den hellige kua – drosjenæringen – må slaktes. 

Meninger

Delingsøkonomien og Uber krever et nytt rammeverk. For noen uker siden la det offentlige delingsøkonomiutvalget fram sin rapport og anbefalinger. Der foreslår de å avvikle ordningen med taxiløyver, slik at det skal bli lovlig å kjøre Uber.

UNGE VENSTRE: Johannes Bangum.
UNGE VENSTRE: Johannes Bangum. Vis mer

Mottakelsen blant partiene på Stortinget har vært laber. Verken Arbeiderpartiet, Høyre, Frp, Sp eller SV vil fjerne løyvene. Disse partiene går med rumpa inn i framtida.

Oslo har nå verdens dyreste taxipriser. En tjeneste som kutter taxiprisene til halvparten av dagens nivå må bli lovlig. En av grunnene til at Uber er billigere enn vanlig taxier er at privatpersoner kan frakte passasjerer med sin egen bil når de ikke bruker den selv. En vanlig Uber-sjåfør – en 20 åring som trenger litt ekstra cash – gidder ikke å skaffe seg taxiløyve for å være deltidssjåfør. Derfor må løyvene avskaffes.

Det er flere grunner til at taxiløyver eksisterer. I mindre befolkede områder er det slik at taxiløyver gis til et begrenset antall taxier, slik at inntekten til sjåførene holdes på et relativt høyt nivå. I motytelse pålegges taxiene å operere i hele løyveområdet til fastsatte tidspunkter, slik at hele området er dekket av et taxitilbud til enhver tid. I byene brukes løyvene for å begrense trafikken og for å holde lønningene i bransjen på et akseptabelt nivå.

Disse målene er viktige å ivareta når man avvikler kravet om taxiløyver. Derfor bør det være mulig for fylkeskommuner med lite befolkende områder å innføre lokale løyver for å sikre tilgangen til taxi i hele området. Storbyene kan regulere trafikken i bysentrene med bompenger i stedet for løyver.

Firmaene som organiserer drosjesjåfører bør ha en tillatelse før de kan operere – og alle sjåfører må pålegges å tilknytte seg et firma. På denne måten kan myndighetene forsikre seg om at sjåførene betaler skatt og at de holder en viss kvalitet. Delingsøkonomien må gå hånd i hånd med gode arbeidsrettigheter. Framtidas Uber-sjåfører bør få oppspart pensjon og selskapet bør betale arbeidsgiveravgift til statskassa. Sjåfører som arbeider på fulltid bør ha krav på fast ansettelse etter noen år.

Norges Taxiforbund kjemper med nebb og klør for å beholde sine privilegier. Delingsøkonomien byr på enorme muligheter for framtidas samfunn.

Vi må ikke la en interessegruppe ødelegge for alle oss andre.