KOMMENTARER

«Vi er møkk lei av å få hverdagen ødelagt. Gang på gang.»

En togpendler knytter neven

Jeg er egentlig en mild togpendler. Men nå er grensen nådd. Som tusener andre knytter jeg neven mot Vy og halehenget av utskilte togselskaper. Vi vil ikke lenger få hverdagen ødelagt av tog som ikke kommer og funksjoner som ikke virker. Rydd opp!

DET SOM MÅ GJØRES: Sveiser Staffan Olofsson fra Baneservice legger til noen cm med stål i togskinnene sør for Ski stasjon. Investering og vedlikehold er det viktigste for jernbanen. FOTO: Heiko Junge/NTB Scanfoto
DET SOM MÅ GJØRES: Sveiser Staffan Olofsson fra Baneservice legger til noen cm med stål i togskinnene sør for Ski stasjon. Investering og vedlikehold er det viktigste for jernbanen. FOTO: Heiko Junge/NTB Scanfoto Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Først var det en hel sommer med buss for tog og uendelige reisetider. Så kom hverdagen igjen, åpenbart nokså uventet for Vy og Bane Nor. I hvert fall ble trafikken lunefull og reisen spennende som et kasino du alltid taper i. Det ble bortimot full stopp på deler av landets mest trafikkerte strekninger. Etter flere dagers feilsøking ble problemet løst: Jernbanen hadde en skrue løs. Bokstavelig talt. Da slo lynet ned og jernbanens problemer lammet resten av transporttilbudet i og rundt hovedstaden. Mange kom seg ikke hjem.

Nå står folk i en ny kø: Passasjerer som har lagt ut penger for alternativ transport, må belage seg på ventetid opp til én måned før de blir betalt tilbake, skriver NRK. Samtidig er Komfort avviklet på de travle strekningene på Østlandet og erstattet med bestilling av sete. For en tusenlapp i måneden kan du aller nådigst få sitte. Hvis du finner den riktige vogna og setet.

Som togpendler fra Vestfold til Oslo tilbringer jeg rundt to og en halv time på sporet og på stasjonene nesten hver arbeidsdag. I tillegg kommer reisen til og fra toget i hver ende av reiseruten. I løpet av et år blir det rundt 30 000 reisekilometer med tog.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer