DEBATT

Mannlig omskjæring:

En tradisjon fra barbariske tider

Det er en skamplett at vi fortsatt tillater kjønnslemlesting av guttebarn fordi en tradisjon fra barbariske tider beskyttes under parolen om at det er religiøs praksis.

TAPTE: SV-leder Audun Lysbakken kjempet mot at SV skulle vedta aldersgrense på omskjæring av guttebarn, men tapte under helgens landsstyremøte. Her taler han til SVs landsstyre ved en tidligere anledning. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
TAPTE: SV-leder Audun Lysbakken kjempet mot at SV skulle vedta aldersgrense på omskjæring av guttebarn, men tapte under helgens landsstyremøte. Her taler han til SVs landsstyre ved en tidligere anledning. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Kjære Ervin Kohn.

Din mening om SVs landsstyremøtes vedtak om aldersgrense for omskjæring i Dagbladet den 14. april var trist lesning. Ikke fordi du argumenterer for brit mila, det er tross alt en del av din jobb. Det som var trist var argumentene dine mot aldersgrense.

For det første snakker du om overgrep av minoriteter og forsøk på assimilering? Det er en kraftig bom. Hva er et unødvendig og irreversibelt medisinsk inngrep på guttebarn uten deres samtykke, om ikke et overgrep av en minoritet? Du hevder at et forbud vil være et overgrep mot jøder, men aldersgrense for omskjæring handler om å beskytte en svak minoritet som ikke har en stemme selv.

Vi er stolte over at vi har et samfunn som er bygd på demokratiske prinsipper og en god rettsstat, selv om det stadig er rom for forbedring. Et av de prinsippene er at det er bedre å la 100 forbrytere gå fri enn at én uskyldig blir dømt. Det samme kan vi tenke om omskjæring av guttebarn uten deres samtykke. Selv om 100 vokser opp uten å klandre sine foreldre eller føle at de har tapt noe, kan det være 1 som ikke er enig og skulle vært det foruten. Kan du gi vedkommende det tilbake?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer