En ufyselig storebror

- Dette er søppel-TV. TVNorge har tatt utgangspunkt i at folk vil se naboen slå kona for så å ha sex med henne etterpå.

Redaktør Oddvar Nygård i TVTromsø er forbilledlig klar i sin melding om «Big Brother». Han vurderer å stanse sitt sendenetts videreformidling av programmet.

  • Det er mulig at TVNorge skjelver ved tanken på å miste Nygårds 65000 seere i Tromsø-området, men like sannsynlig er det at de klapper i hendene over nok en runde med PR for programmet. Reality-sjangeren på TV er nesten uangripelig. Der er kritikk og angrep et gode som føyer seg inn i produsentenes dramaturgi for lansering og sending. Det er en gammel og sikkert diskutabel sannhet at all PR er god PR, men for et verstingkonsept som «Big Brother» gjelder det i ekstrem grad. Dette setter media i en litt pussig posisjon. Å tie i hjel et så ufyselig konsept som denne frivillige fengslingen vil være å forsømme sin oppgave. Kritisk omtale kan være akkurat den PR som inngår i strategien for programmet.
  • TVTromsø-redaktøren er underlagt pressens Vær varsom-plakat. Det er ikke vanskelig å forstå hans tvil og vånde. Det blir hylende grotesk å lese Vær varsom-paragrafene i sammenheng med «Big Brother»:

«Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, rase, nasjonalitet og livssyn,» står det blant annet. Som om ikke dette var nok for den arme Nygård, i Redaktørplakaten heter det at redaktøren etter beste evne skal arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. Med all tydelighet illustrerer konflikten mellom TVTromsø og TVNorge avgrunnen mellom tradisjonell presseetikk og deler av underholdningstilbudet på TV.

  • Utviklingen av holdninger til reality-TV er i stadig bevegelse. «Robinson» kommer etter hvert til å framstå som nesten godmodig. Hva skal få oss til å se «Big Brother» som ren kos? Et lite hint kommer fra programmets skaper, produceren John De Mol. Til Newsweek uttaler De Mol:

- Jeg er sikker på at hvis vi lanserer et show der vi satte ti personer på et fly og bare hadde ni fallskjermer, slik at en måtte dø og de ni andre vinner en million dollar, vil vi få nok deltakere til et daglig show.