Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

En varslet død over pc-spillet?

Dette er ikke en dødsannonse.

IKKE DØD HELT ENNÅ: Det er fortsatt mange tilhengere av pc-plattformen. Som Jan Erik Vangen, som på datafesten The Gathering i 2005 viste fram en egenlaget Bender-pc. Foto: Eirik Helland Urke
IKKE DØD HELT ENNÅ: Det er fortsatt mange tilhengere av pc-plattformen. Som Jan Erik Vangen, som på datafesten The Gathering i 2005 viste fram en egenlaget Bender-pc. Foto: Eirik Helland Urke Vis mer

|||EN PÅSTAND SOM tilsynelatende aldri vil dø, er at pc-spillenes tid er omme. Grunnene til dette er etter sigende mange, men skal vi tro de som tror de vet hva de snakker om, er det like mye pirater som konsollgiganter som kan klandres for nedturen.

Et av de siste skuddene som rammet pc-tilhengerne hardest, var hvordan «Modern Warfare 2»-utviklerne Infinity Ward tilsynelatende prioriterte konsollspillerne i utviklingen av det som til da hadde vært en glimrende pc-spillserie.

I SOMMER BLE «Battlefield 1943» sluppet som konsollspill, mens pc-spillerne må vente til neste år - en skjebne som rammer nesten alle pc-versjoner av store utgivelser.

Og for et par år siden gikk id Software, pc-pionerene bak «Doom», «Quake» og «Wolfenstein» ut og sa at de ikke lenger aktet å lage pc-eksklusive spill lenger. Piratene fikk skylda.

DET ER ETTER HVERT blitt en vanesak å se pc-spillere sutre på nettet, og argumentene de kommer med er altså ikke alltid bare ubegrunnet vrøvl. De blir faktisk bortprioritert i et marked der PlayStation 3 og Xbox 360 tar mesteparten av rampelyset.

Om du ser på de rene tallene, ser det imidlertid ut som om situasjonen er en helt annen. Pc-spilling har nemlig aldri vært så populært eller innbringende som det er akkurat nå.

Ifølge den amerikanske interesseorganisasjonen PC Gaming Alliance økte omsetningen av pc-spill med nærmere 11 milliarder kroner fra 2007 til 2008, til rundt 72 milliarder kroner. I fjor ble 73 millioner pc-er som kunne kjøre spill solgt på verdensbasis. Det er ikke akkurat mangel på maskiner, kan du si.

HELLER IKKE PÅ SPILLERE. Det er lett å tenke på «World of Warcraft», som med sine 12 millioner abonnenter gruser det meste annet av onlinespill. Men dessverre for de hardbarka pc-spillerne er det svært få pc-tungvektere som drar spillomsetningen.

I motsetning til på konsoll, er pc-markedet nemlig blitt en arena som domineres av lettvektere. Visste du at verdens mest populære spill akkurat nå er en Facebook-applikasjon?

Bondegårdspillet «Farmville» er med sine over 63 millioner aktive brukere en soleklar konge på haugen, tro det eller ei. Det er ikke uten grunn at Electronic Arts samme dag som de stengte en rekke spillstudioer som lager konsollspill, annonserte milliardoppkjøpet av det halvnorske spillselskapet Playfish - som lager nettopp Facebook-spill.

Disse pc-tallene er altså en fattig trøst for dem som liker omfattende, tunge pc-spill av den tradisjonelle typen. En million «Habbo Hotel»-brukere på nettet fører nødvendigvis ikke til ett hardcore strategispill i hylla.

I HVERT FALL IKKE i første omgang. Pc-markedet har kanskje mistet støtte fra gjennomsnittsbrukere siden konsoller er billigere og enklere i drift, mens utviklerne har prioritert konsollene på grunn av piratsituasjonen.

Men det bransjen nå lærer av å bruke nettet, kan fort vise seg å komme de tradisjonelle pc-spillerne til gode.

Ved å ta i bruk nye sikkerhetssystemer over nettet, kan utviklerne effektivt demme opp for den verste piratkopieringen. Og på horisonten ligger nå en helt ny streamingteknologi for pc-spill, som ikke ulikt Spotify lar brukerne spille de mest avanserte pc-spillene på en billiglaptop, uten å måtte tenke på kompliserte installasjonsrutiner og svindyre skjermkort.

DERSOM DISSE teknologiene virker like bra som lovet, kan det bety en helt ny vår for de tradisjonelle pc-spillene. Og det er gode nyheter for fans av strategi-, skyte-, og simulatorspill - opplevelser som fortsatt er best med mus og tastatur.

Og om det mot formodning ikke skulle fungere, kan pc-spillerne likevel trøste seg med at noen av de neste års mest etterlengtede spill, «StarCraft II» og «Diablo 3», vil bli utgitt eksklusivt på pc av verdens mest anerkjente spillutvikler, Blizzard.

Der det er liv, er det håp.

LES DAGENS FREDAG: Denne saken står på trykk i dagens utgave av Dagbladet FREDAG.
LES DAGENS FREDAG: Denne saken står på trykk i dagens utgave av Dagbladet FREDAG. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media