Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Enda høyere spyfaktor

Min splitter nye berg- og dalbane som jeg har gitt det klingende navnet «Monster Space-dragon» har en spyfaktor på 8,73!

DET ER DET høyeste jeg har fått til så langt. Og da går det som det må gå. De små besøkende i forønøyelsesparken min synes dragen har for høye G-krefter, og de styrer unna. Jeg har jo selvfølgelig brukt alt for mye penger på banen, og jeg står på konkursens rand. Heldigvis er radiobilene en suksess.

«Rollercoaster Tycoon 3» er større og bedre enn sine forgjengere, og for alle som liker å bygge berg og dalbaner, og å drive sin egen fornøyelsespark, så er dette så bra det kan bli. Konseptet er ikke spesielt utvidet fra forgjengerne, men som alltid er det utmerket utført. Managementsimulasjoner kan være intrikate, og «RCT3» er intet unntak, men det er gøy hele veien, og det er som oftest lakmustesten.

DU KAN BYGGE din fornøyelsespark fra grunnen av, lage veier, konstruere terrenget, sette opp forlystelser, popkornkiosker og brusutsalg. Du kan følge de små gjestene dine, se hva de tenker, hva de liker og ikke liker. Bygger du et hyggelig og spennende sted å fornøye seg, tjener du penger, og tjener du penger, kan du bygge større park, og du kan bygge flere berg- og dalbaner.

Det er ingen tvil om hva som er kjernen i spillet, konstruksjonen av berg- og dalbaner. Alle som har sett på «Extreme Machines» på Discovery vet at bygningen av en av disse monstrene krever kunnskap om fysikk, matematikk og (litt) biologi. Det er ikke fullt så vanskelig i «RCT3», men for å ta kritikken først, det er ikke så lett som det burde være heller.

Å FÅ DEN SISTE biten til å passe for å fullføre sløyfa, er noen ganger nesten umulig. Har vognene nok kraft til å komme seg over toppen på den neste bakken? Du må prøve og feile en del, før du vet om den kommer til å gå rundt. Dette gir byggingen av banene er snev av slit, og sånn burde det jo ikke være. «RCT3» har en autocompletefunksjon, men denne virker som den til tider strever mer enn meg med å fullføre mine baner.

Mens ingeniørene som bygger berg- og dalbaner i virkeligheten har år med utdannelse før de setter i gang, gir «RCT3» deg knapt en liten tutorial før du må sette igang på egen hånd. Dette kunne vært gjort bedre.

MEN NÅR DU først klarer å bygge monsteret ditt, med looper, korkerekkere og enorme dropp, ja, det er da «RCT3» virker, i all sin prakt. Den gode, varme følelsen av å se de små menneskene klatre ombord i din nykonstruerte bane for første gang, høre de små skrekkblandet-fryd-hylene deres i når du selv tar banen i ombord-kameraet, lese tankene deres om opplevelsen etterpå, ja det gir tilfredstillelse, og det gir en langt på vei utømmelig lyst til å komme tilbake for å designe en bane som bare er litt råere, litt lengre, og har litt høyere spyfaktor.

Det er ikke nødvendigvis de dyreste og mest ekstreme banene som er det beste for økonomien. Hyggelige barenebaner trekker familier, de legger igjen mer penger, og parken vokser. Du kan bygge banene i en egen editor, slik at du kan importere de beste i hvilket som helst spill.

«RCT3» HAR DYBDE og kompleksitet, og er satt i en verden med et skarpt uttrykk og glade farger. Det er en komplett spiillopplevelse, som bare begrenses av hvor mye tid du har lyst å bruke på det. men lærekurven er bratt, så ha godt med tid hvis du vil bli god.

Den største gevinsten er følelsen av å skape, av å spille et spill der strukturert tenkning og kreativitet belønnes. Så får det siste lille ankepunktet være at du bør ha en kraftig maskin med et godt grafikkort for å nyte «RCT» helt uten frustrasjoner.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media