En av våre beste dirigenter: Cathrine Winnes da hun var student på Norges Musikkhøgskole i 2004. Foto: Truls Brekke/Dagbladet
En av våre beste dirigenter: Cathrine Winnes da hun var student på Norges Musikkhøgskole i 2004. Foto: Truls Brekke/DagbladetVis mer

KOMMENTAR KLASSISK

Endelig blir kvinnelige dirigenter tatt på alvor

Nå utfordres en musikalsk mannsbastion.

Kommentar

For en del år siden var det bortimot utenkelig med kvinnelige dirigenter i våre profesjonelle orkestre. De fantes, men var så få at de knapt syntes og ble i liten grad tatt på alvor av de som styrte musikklivet, stort sett menn. I mange bransjer har Norge vært tidlig ute med å legge forholdene til rette også for kvinner. Historien om våre kvinnelige dirigenter er mindre ærerik.

Det var noen som prøvde seg. Maja Flagstad (1871-58) var den første dirigent for Oslo Filharmoniske Kor, mens datteren Kirsten etter hvert ble verdensberømt sopran. Ruth Lagesen (1914-2005) gjorde seg også bemerket, først med en storartet debut som pianist. Senere ble det dirigentstudier i London og ved konservatoriet i Paris med legendariske Nadia Boulanger som lærer. Det hjalp egentlig lite med Lagesens studier og kompetanse fra musikkmetropoler ute i verden, fordi hun var kvinne og ble ikke tatt på alvor.

Ruth Lagesen startet Larvik Ceciliaforening som i mange år gav en rekke konserter for et stort publikum. NRKs Juniororkester ble ledet av henne fra 1947-51. Det går gjetord om en konsert med Filharmonisk Selskaps Orkester (nå Oslo-Filharmonien) i 1950. Ruth Lagesen hyret selv orkesteret med egne midler, og konserten med Händels «Messias» fant sted i Calmeyergatens Misjonshus supplert med solister og et kor på 160 sangere. Lagesen var en dirigent med betydelig kunstnerisk kompetanse, men som i liten grad fikk oppgaver fra de etablerte institusjonene.

Korsjangeren har vært en musikalsk arena for mange dyktige kvinner. Marie Foss stiftet NRKs Jentekor i 1947 og ble et musikalsk forbilde for mange. Norunn Illevold Giske og Maria Gamborg Helbekkmo er fremragende dirigenter som i mange år løftet amatørkor til profesjonelt nivå og vant internasjonale priser. Grete Pedersen - dirigent for Det Norske Solistkor - er en av ytterst få kvinner som i dag engasjeres jevnlig av profesjonelle symfoniorkestre. Vivianne Sydnes er tilknyttet Oslo Domkirke og er en annen kapasitet, særlig på kirkemusikk.

Norges Musikkhøgskole ble etablert først i 1973, og en attraktiv dirigentutdanning er etter hvert etablert med Ole Kristian Ruud som inspirerende professor i direksjon. Den nyeste generasjonen dirigenter herfra er verdt å merke seg. Cathrine Winnes og Halldis Rønning er sterke dirigentnavn med stor kunstnerisk kapasitet og nysgjerrighet. Denne uken dirigerer Cathrine Winnes NOSO Sinfonietta i Bodø med musikk av Stravinskij, Ibert, Varese og Lindberg. Hun er sjefdirigent for Blåsarsymfonikerna i Stockholm og har allerede dirigert Oslo-Filharmonien og andre norske symfoniorkestrene, Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Kungliga Operan, Göteborgsoperaen og Estlands Nasjonale Opera. Winnes er i ferd med å bli et stort navn fordi hun er god og blir tatt på alvor.

Kvinner dirigerer i dag mange av de fremste orkestrene i verden. Trondheim Symfoniorkester og Kristiansand Symfoniorkester har tilsatt to av de mest talentfulle som sjefdirigent. Amerikansk-koreanske Han-Na Chang og franske Nathalie Stutzmann er eksempler på at kvinner kan være topputøvere i denne sjangeren og står definitivt ikke tilbake for sine mannlige kolleger. Myten om at kun menn kan lede et orkester, er heldigvis avlivet.