Endelig Ekeland-bok

Storm Bjerke er en innsiktsfull veiviser inn i dette motsetningsfulle kunstnerskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: «Det hvite taket faller» fra 1968 var et billedmessig blikkfang på Arne Ekelands festspillutstilling i Bergens Kunstforening to år etter. Et monumentalt maleri som med et nytt, dynamisk vokabular igjen tematiserte den da 60-årige kunstnerens utopiske drøm om menneskehetens potensial for frigjøring på sosialismens grunn. Dette maleriske uttrykket for decenniets eufori fikk en kunstnerisk kulminasjon i det viktige verket, som skrev seg inn både som sentralt i kunstnerskapet og som helt særegent i vår hjemlige kunsthistorie. Men Ekelands bidrag til Veneziabiennalen i 1972 – der det mindre maleriet «Sole Nero» («Svart sol») var særlig illevarslende signal med melankoliens tydelige tegn – viste at optimismen ikke ble noen varig tilstand hos kunstneren.

Slike mentale omslag ser Øivind Storm Bjerke som et grunnleggende trekk i sin nyutgitte bok om Ekeland.

Tittelen, «Broen til Melkeveien», knytter an til navnet på en annen utopisk visjon fra kunstneren. Bildet fra 1960 som viser det kollektive arbeidet innenfor en nesten sakralt regissert scene befridd fra fremmedgjøring og undertrykking, ble tre år etter fulgt av sin tematiske motpol i det dystopisk dystre «Menneskekjøperen». Samme dialektiske mønster slår dramatisk ut i krigsåras kontraster mellom de Botticelli-lysende «Vårbildene», og det blodige infernoet i «Kampen» med den årelange striden ved Stalingrad som rystende resonansbunn. Motsetningene gjennomstrømmer sågar Ekelands omstridte utkast til Rådhuskonkurransen i 1937, og det menneskelige konfliktstoffet med religion kontra driftsliv i hans foregående, surrealistisk dreide maleri.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer