Anmeldelse Film «Tottori - Sommeren vi var alene»

Skuespillere: Vega Østin, Billie Østin, Thomas Skjørestad, Nina Ellen Ødegård, Oddgeir Thune, Mette Arnstad, Kristoffer Joner
Premieredato: 7. august 2020
Aldersgrense: 6 år
Orginaltittel: «Tottori - Sommeren vi var alene»

«Klokt, følsomt og litt vimsete»

FILM: De fleste foreldre synes at barna deres er skjønne. De fleste av dem ville nok tenkt at barna deres sikkert kunne vært hovedpersonene i en film, og at den filmen ville bli riktig fin.

Det var nok noe sånt filmskaperekteparet Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen også tenkte, da de bestemte seg for å plassere sine egne døtre Billie og Vega foran kamera og la det gå. Og i dette tilfellet hadde de faktisk rett: Jentene er til å spise opp, og er uttrykksfulle hovedpersoner i «Tottori — Sommeren vi var alene», en noe eksperimentell familiefilm om å finne ut hva du selv har å komme med når det knyter seg til.

Det ansvarlige barnet

Jentene heter det samme i filmen som i virkeligheten, men foreldrene deres spilles av Thomas Skjørestad og Nina Ellen Ødegård. Mor er på sykehuset, og storesøster Vega merker seg hvordan faren og søsteren alltid tenker og oppfører seg annerledes enn henne selv: Villere, morsommere, mer høylydt.

Det ansvarlige barnet, hun som leser alle bruksanvisninger, synes å gå rundt med et håp om at denne egenskapen etter hvert vil bli like høyt verdsatt som lekenheten til de andre to. Og snart skal hun bli satt på prøve: En ulykke gjør at Vega og Billie må ta seg gjennom ødemarken alene. Snart er «Tottori — Sommeren vi var alene» blitt en slags drømmende road movie, der møtene langs veien, rent narrativt, er like viktig som å komme frem.

Feilbarlige foreldre

Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen gikk brått fra å være Stavanger-navn til å være riksnavn med «Mongoland» i 2001, og har også samarbeidet om «Monstertorsdag», «Eventyrland» og «Now It’s Dark». Som sistnevnte film er «Tottori — Sommeren vi var alene» iblant litt for vimsete for sitt eget beste, og en kan spørre om de aller yngste tilskuerne vil henge med på hvert sekund av den lange turen mellom trestammene.

Men «Tottori» er først og fremst en følsom og fin barnefilm, med relasjoner som alltid er interessante og en landing som er lyrisk og varm. For sommeren søstrene er alene er også sommeren der Vega oppdager at foreldre også kan være feilbarlige, men at de kan være på sitt sterkeste samtidig som de er på sitt svakeste. Hvis det unge publikummet går hjem og tenker noen av de samme tankene, har denne filmen vært vel verd kinobilletten.