Endelig en fotballfilm som ikke stinker?

Se trailer.

(Dagbladet.no): Sport er som regel glimrende materiale for filmer - og flere store Hollywood-produksjoner har tatt for seg idretter som amerikansk fotball, boksing og baseball.

Men fotball har det vært relativt sparsomt med spillefilmer om.

Og de som har vært har enten handlet om fansen («Fever Pitch»), hooligans («The Football Factory») eller de har vært uutholdelige kalkuner («Escape to Victory»).

Nå kommer det endelig en ambisiøs storfilm om verdens vakreste spill.

Bedre teknologi

«Goal!», som har norgespremiere 4. november, er første del av en trilogi som filmskaperne håper skal bli en troverdig fotballhistorie.

Her følger man den talentfulle latinamerikaneren Santiago Muñez, som blir proff i den engelske klubben Newcastle. Senere får han sitt store gjennombrudd i VM, og stjerner som David Beckham, Zinedine Zidane og Alan Shearer er med og spiller seg selv.

- Tidligere har problemet vært at de flest skuespillere ikke spiller fotball særlig bra, og da blir det fort latterlig.

FOTBALLFEBER PÅ FILM: Santiago Munez (Kuno Becker) og lagkompisene i filmen «Goal!» - en ny fotballfilm som får mye hype. FOTO: FILMWEB.NO
FOTBALLFEBER PÅ FILM: Santiago Munez (Kuno Becker) og lagkompisene i filmen «Goal!» - en ny fotballfilm som får mye hype. FOTO: FILMWEB.NO Vis mer

- Men takket være at teknologien i filmverdenen har blitt mer avansert, kan man nå gjøre mer realistiske fotballscener, sier forfatter Alyson Rudd til Svenska Dagbladet.

Produsentene av «Goal!» har også samarbeidet tett med Fifa, og dermed fått tilgang til å spille inn scener på locations (St. James Park, Santiago Bernabéu) som gir filmen tyngde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som takk håper fotballorganisasjonen at filmen kan bidra til å gjøre sporten mer populær i USA og deler av Asia.

Samarbeid med Stone

Produsent Mike Jefferies avslører at han har vært mye i kontakt med Oliver Stone, som lagde «Any Given Sunday» - en av tidenes beste sportsfilmer.

- Han fortalte at han slett ikke hadde NFLs (den amerikanske fotballorganisasjonen) hjelp da han lagde filmen, så han måtte finne opp lag og turneringer. Når laget i filmen heter Miami Sharks og alle vet at laget egentlig heter Miami Dolphins, så har du et problem, sier Jefferies til The Guardian.

Men samarbeidet med ekte stjerner og ekte klubber byr også på noen problemer. I tilfellet «Goal!» heter dette produktplassering.

Ifølge kritikere som har sett filmen, dukker Adidas-logoen opp omtrent like mange ganger som hovedpersonen.

- Jeg har bare en liten rolle som en Newcastle-supporter av det voldsomme slaget. Mitt inntrykk er at «Goal!» er en eneste lang reklamefilm for Adidas, sier Christopher Fairbank til Svenska Dagbladet.

Flere fotballfilmer

«Goal!» er i hvert fall et spennende eksperiment, både for fotballen og Hollywood (filmen er finansiert av Disney, og har et budsjett på drøye 340 millioner kroner).

Dessuten er det flere fotballfilmer på trappene.

I «Kicking And Screaming» spiller Will Ferrell en far som trener datterens lag.

«The Game of their Lives» handler om en kamp mellom USA og England i 1950, og den har allerede fått hard medfart av amerikanske kritikere. Variety mener blant annet at «et enkelt straffespark inneholder flere spenningsmomenter».

Større forventninger er det knyttet til dokumentarfilmen «Pelé forever», som gjorde stor suksess under årets Cannes-festival.