Endelig et barnespill som kan matche Pixar-filmen

«Toy Story 3»-spillet byr på en fantasifull lekegrind.

||| I «Toy Story 3», 2010-oppfølgeren til herligheten som startet animasjonsstudioet Pixars fantastiske og uklanderlige karriere i 1995, stilles spørsmålet: Hva skjer med lekene våre etter vi har vokst fra dem?

Denne dype, nærmest filosofiske problemstillingen er selvsagt altfor komplekst for spillet basert på Woody, Jessie og Buzz Lightyears tredje eskapader. Men det betyr ikke at du burde avskrive «Toy Story 3»-spillet som et halvgodt spin-off-produkt.

For hvis «Toy Story 3» muligens er årets animasjonsfilm - Pixars mesterverk er gjerne det - så er deres nyeste eventyr i interaktivt format sannsynligvis årets beste barnespill.

1

Selve historiemodusen består av for det meste forglemmelige minispill ispedd et og annet gullkorn. Selv om de korte episodene er satt til enkelte av filmens steder, er det ofte spenstige og overdrevne situasjoner som har lite eller ingenting med filmen å gjøre.

Eksempler kan være et jenterom oversvømt av Cola som Woody på beste plattformvis skal forsere, eller en «Ratchet & Clank»-aktig romstasjon Buzz laserskyter seg til bunns av.

Hadde dette vært alt «Toy Story 3» kunne skilte med hadde spillet vært en temmelig daff affære. Regningen kommer imidlertid i form av en «The Sims»-aktig sandkassemodus - en slags barnevennlig western-lekegrind der du opptrer som leketøyenes sheriff.

Her tilbys du et tonn av ting å gjøre, myriader av småoppdrag fra kreti og pleti i «Toy Story»-universet, timevis av lek med racerbilkjøring, bankranerkapring, hesteridning og gullgraving. Utvidelser til landsbyen serverer spennende lekesett med unike spillmekanismer, og både bygninger og befolkningens farger og fasonger kan omformes etter eget ønske.

Det hjelper selvfølgelig at den norske oversettelsen holder sjelden god standard, at foreldre og barn på berikende vis kan spille sammen, og at grafikk og lyd imponerer lang mer enn filmspill burde gjøre.

Spillet «Toy Story 3» snur filmens filosofiske problemstilling på hodet og sier: Hva skjer med lekene våre når de har vokst fra oss? Jo, de blir fantasifulle og fabelaktige videospill som dette.

Endelig et barnespill som kan matche Pixar-filmen