FARSOTT: Det er ikke mange årene siden Crazy Frog strømmet ut av mobiltelefoner over hele verden. Seinere ble han musikkjendis og spillhelt. Nå er det derimot blåmandag for ringetonebransjen. Foto: Jens Kalaene/EPA/Scanpix
FARSOTT: Det er ikke mange årene siden Crazy Frog strømmet ut av mobiltelefoner over hele verden. Seinere ble han musikkjendis og spillhelt. Nå er det derimot blåmandag for ringetonebransjen. Foto: Jens Kalaene/EPA/ScanpixVis mer

Endelig går det mot slutten for Crazy Frog

Nye mobiltelefoner dreper ringetonesalget.

||| (Dagbladet): Ringetonefarsotter som «Crazy Frog», prompende barn og klukkende heliumhøner høres sjeldnere og sjeldnere på busser og tog.

Ringetonemarkedet har vært på sterkt nedadgående de siste åra, og nå er det klart at omsetningen synker betraktelig også i år.

Forrige uke solgte selskapet Aspiro den delen som leverer underholdningstjenester til skandinaviske kunders mobiltelefoner.

- Vi solgte unna 1. juli. Det var ikke lenger lønnsomt å drive i Danmark og Sverige, sier Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro, til Dagbladet.

I tillegg ønsker selskapet å satse mer på musikk og TV, blant annet streamingtjenesten Wimp.

Halvert salg I USA hadde ringetonemarkedet sitt toppår i 2007, med en omsetning på 714 millioner dollar. Omsetningen har nå falt med 24 prosent, viser tall fra SNL Kagan, ifølge San Francisco Chronicle.

Det er dårlig nytt for plateselskapene, som allerede sliter med inntjeningen. Ringetoner har nemlig vært en av deres digitale gullgruver økonomisk sett, skriver avisa.

Også i Skandinavia er salget av ringetoner sterkt nedadgående. Sellæg er overrasket over at nedgangen i USA ikke er på mer enn 24 prosent.

- I Skandinavia har det nesten vært en halvering i omsetningen siden 2006, sier han.

- Samtidig var ringetonesalget i det skandinaviske markedet veldig høyt på et tidlig tidspunkt. Vi er derfor kommet lenger i fallkurven enn i USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2007 hadde mobilunderholdningsavdelingen til Aspiro en netto omsetning på 271,5 millioner svenske kroner. To år seinere var beløpet sunket til 195,6 millioner.

- Det inntrykket jeg har fra amerikanske kolleger er at markedet var i vekst inntil tidlig i fjor. På det tidspunktet hadde nedturen allerede begynt i Norge, sier Sellæg.

Blir overflødige Det er de nye generasjonene telefoner som får mye av skylda for det stupende salget.

- Det er ikke lenger noe hokus pokus å få favorittsangene sine som ringetoner.

SOLGTE: Administrerende direktør i Aspiro, Gunnar Sellæg, solgte unna delen av firmaet som jobber med mobilunderholdning 1. juli. Foto: Aspiro
SOLGTE: Administrerende direktør i Aspiro, Gunnar Sellæg, solgte unna delen av firmaet som jobber med mobilunderholdning 1. juli. Foto: Aspiro Vis mer

- Nå har alle fått mobiltelefoner hvor man kan sette mp3-filer som ringetone, sier Espen Swang, fagredaktør i mobilen.no.

Han tror markedet for ringetoner, wallpapers og nedlastbare MMS-meldinger mer eller mindre vil forsvinne med tida, mens såkalte funtones og nedlastbare spill vil leve videre.

- Vanlige nedlastbare ringetoner vil bli overflødige, sier han.

Tar mange år Også iPhonens popularitet må ta noe av skylda for et vanskelig ringetonemarked.

På Apples telefon selges nemlig alle ringetoner gjennom musikkbutikken iTunes.

- Det er mulig å legge egne ringetoner inn iTunes. Men for å få til det må man gjennom ting som står med liten skrift at egentlig ikke er lov, sier Swang.

Enkelte applikasjoner som kan lastes ned fra Apples butikk gjør det mulig å bruke mp3-filer uten kopibeskyttelse til ringetoner.

Sellægg tror likevel det vil ta lang tid før ringetonemarkedet forsvinner helt.

- Færre enn ti prosent har iPhone i Norge, mens enda færre har Andoid-telefoner. I tillegg er det ganske mange som ikke har smart-telefoner, så markedet vil nok bestå i mange år til, sier han.