Endelig Lars?

CANNES (Dagbladet): Skal vi tro kritikerpanelet i et av Cannes-festivalens spesialblader, må Liv Ullmann gjøre seg klar til å takke for Gullpalmen i kveld. Men det er det ikke sikkert vi skal.

Kritikerne har bommet i forhold til juryavgjørelser før. Nå ledes dommerne av Luc Besson, et valg det hevdes ikke bare er et mottrekk til fjorårets sære David Cronenberg, men også en innrømmelse av at hele Cronenberg var en misforståelse. Besson lager selv kommers film med effekter og høyt tempo, hvilket ikke kan sies om Ullmann.

Skandinavisk?

Men hennes «Troløs» har gjort inntrykk med sin intensitet og sitt tema. Den nevnes som en av flere kandidater. Ikke minst er Lena Endre en favoritt til prisen for beste kvinnelige skuespiller - med Björk som en motkandidat.

Den islandske kruttønna har beveget mange med sin innsats i «Dancer In The Dark», slik filmen har det. Men det dreier seg altså om Lars von Trier, en mann med kontroverser som spesialitet. «Dancer...» er en film som erter på seg noen og lovprises av andre.

Med sin uhemmet følelsesladde stil og fantasifulle musikalnumre kan den godt slå an hos en fransk og like uhemmet juryformann. Ærlig talt hadde det vært moro med en pris til dansken - om kanskje ikke til Björk. Lena Endres prestasjon er av et annet kaliber.

Og det går ikke an å avskrive svenskene heller. Roy Anderssons «Sånger från andra våningen» skiller seg klart ut i gjennomført visuell stil og tematikk. Det skader heller ikke saken.

I går kom Wong Kar-Wai med «In The Mood For Love» og skilte seg like klart ut. Han har levert et av festivalens beste innslag med en helt annen tilnærming til utroskapstemaet enn Ullman - filmatisk et praktsyn.

Kina-buskis for noen

Spekulasjonene går. Outsiderne omfatter japanske Shinji Aoyamas tre og en halv times «Eureka», den franske thrilleren med engelsk tittel «Harry, He's Here To Help», iranske «Takhte Siah» og Nagisa Oshimas «Gohatto». Tilbake til kritikerpanelet: der står Coen-brødrenes «O Brother, Where Art Thou?» og Kinas Jiang Wen med «Guizi Lai Le» («Djevler på dørstokken») på en annenplass.

Forhåpentlig er panelet på villspor i Kina-saken. Riktignok er filmen støyende nok for Luc Besson, men han er jo ikke alene i juryen. Ingen vet hva den tenker. Men blir det ikke Liv, holdes hermed en håpefull knapp på rare Lars.