SÆREGEN SIGNATUR: Robert Wilson har gjort «Edda» til sin egen. Her er Odin (Henrik Rafaelsen) og kunnskapstreet Yggdrasil. Foto: Lesley Leslie-Spinks, Det Norske Teatret
SÆREGEN SIGNATUR: Robert Wilson har gjort «Edda» til sin egen. Her er Odin (Henrik Rafaelsen) og kunnskapstreet Yggdrasil. Foto: Lesley Leslie-Spinks, Det Norske TeatretVis mer

Anmeldelse «Edda», Det Norske Teatret:

Endetiden er nær, og den er storslagen

Saganatt i storskala

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: Der er dimensjoner over Robert Wilsons norrøne eventyrfortelling. Hans «Edda», unektelig, utvilsomt hans, bringer ytterlighetene nær hverandre.

Det er opprinnelse og det er endetid. Det er flate og det er dybde. Det er flyt og det er brudd. Det er høytid og det er høylytt, det er stillferdig og det er ustabilt. Det er langtrukkent og det er konsentrert.

Det er storslagent grandiost. Samtidig er det smålig hat og usikre stolthetsmarkeringer som sprer skadene. Mens saganatten senker seg, og løfter seg, senker seg og løfter seg igjen, lever gudene sine menneskelig nykkete liv.

Å forstå historien

For oppsetningen har Jon Fosse gjendiktet «Den eldre Edda» som teaterdialog, bygget rundt en idé om å la Odin (spilt av Henrik Rafaelsen, simultant ung og utgammel) forsøke å forstå åsenes historie.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn