VARSLER ENDRINGER:  Det er varslet at Facebook vil legge fram endringer i kveld. Ryktene sier at det er nyhetsstrømmen som skal gå seg en ansiktsløftning.
Foto:  NINA HANSEN / Dagbladet
VARSLER ENDRINGER: Det er varslet at Facebook vil legge fram endringer i kveld. Ryktene sier at det er nyhetsstrømmen som skal gå seg en ansiktsløftning. Foto: NINA HANSEN / DagbladetVis mer

- Endrer Facebook i kveld

Nettstedet vil gjøre oss enda mer avhengige.

(Dagbladet): Rykter skal ha det til at det i kveld er klart for nye endringer på Facebook. Ifølge flere medier er det newsfeeden som skal redesignes. Det for at du skal sitte enda mer klistret til det sosiale nettstedet, skriver New York Times

I januar kom Facebook-gründer Mark Zuckerberg med noen hint om ansiktsløftningen til nettstedet. Ifølge New York Times skal Zuckerberg ha sagt at de kommende endringene går på «større bilder, flere videoer og mer engasjerende annonser».

- Vi vil merke endringene ved at nyhetsoppdateringer deles i ulike faner eller seksjoner. Slik at vi lettere kan sortere ut det vi er interessert i å lese og se, som bilder, musikk og nyheter. I tillegg er det rimelig å anta at reklame og annonser vil få en mer fremtredende plass, skriver Berit Skog, forsker på sosiale medier ved NTNU, i en e-post til Dagbladet.

- Mobilnytt Nettsida techcrunch.com skriver også om endringene vi skal stå overfor i kveld. De skriver at Facebook skal filtrere nyhetsstrømmen i større grad, og vil inkludere blant annet bilder og musikk.

Nyhetsfeeden, altså sida du får opp når du logger deg inn, har sett relativt lik ut i flere år. Nettsida skriver at det vil bli radikale endringer for mobilutgaven, men at det er usikkert når disse vil være klare for lansering. Ifølge dem kan det være snakk om en frittstående kamera-applikasjon.

Nettsida har vært i kontakt med anonyme kilder. De har også en skjermdump fra en Facebook-side, som viser at newsfeeden er inndelt i faner som «top stories», «music», «photos» og «most recent».

Skog tror det er flere årsaker til at disse endringene kommer nå.

- Innføringen av nye tilbud anses som nødvendig både for å beholde brukere, og for å gjøre nettstedet attraktivt for nye brukere, som annonsører. En annen grunn kan være at Facebook ved å vektlegge bilder og videoer, svarer på konkurransen fra andre sosiale medier der visuelle uttrykk har en sentral plass, som snapchat, skriver Skog i en e-post og legger til:

- Ny statistikk viser at unge bruker Facebook i mindre grad enn før, samtidig som de er ivrige brukere av andre bildebaserte medier, som Instagram og Snapchat. Vektleggingen på de visuelle uttrykk kan derfor også tolkes som at Facebook nå tar grep for å være mer attraktiv for denne brukergruppen.

Forskeren forteller også at visuelle uttrykk stadig tar større plass, og at det sosiale nettstedet tilpasser seg en generell samfunnstrend som gir mer plass til bilder, og tilsvarende mindre plass til tekst.

Inntekter I begynnelsen av februar skrev Dagbladet at  TNS Gallup har registrert en nedgang i daglig Facebook-besøk av norsk ungdom mellom 15 og 29 år.

Fra tredje til fjerde kvartal i 2012 har det daglige besøket sunket med seks prosent, og resultater fra tredje kvartal viste at det har hatt stor økonomisk nedgang. Det gjør at Facebook må finne nye metoder å tjene penger på, samtidig som de må holde brukerne fornøyde.

Techcrunch.com skriver at større bilder og videoer kan være attraktivt for annonsørene, og at dette også kan generere større inntekter for bedriften.

Førsteamanuensis ved NTNU, Berit Skog, tror endringenes gjøres for å tilpasse både brukerne og annonsørene.

- Endringene er nok en markedstilpasning til begge grupper. De er ment for å beholde eksisterende brukere, ved at disse nå kan gå direkte til temaene og applikasjonene de er interessert i. Og for å gjøre seg mer attraktiv for Instagram-generasjonen, skriver hun og legger til:

- Det nye konseptet med vektlegging på visuelle effekter vil også være godt tilpasset reklamebransjen.