Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Endrer reklame etter klagestorm

Coop Extras nye reklamefilm for «babybonus» får kritikk for å seksualisere barn.

TAES AV: Reklamefilmen til Coop Extra har fått så mye kritikk, at butikkjeden velger å fjerne den. Video Coop Extra/YouTube Vis mer

En ny reklamefilm for matvarekjeden Coop Extra har fått det glatte lag på sosiale medier etter at den ble publisert for fem dager siden.

Kjeden lanserer sitt nye konsept med «babybonus», og har derfor publisert en reklamevideo der en baby er i hovedfokus. Åpningsekvensen viser en baby som blir massert på stellebordet til musikk av rapperen 50 Cent.

Det er særlig måten denne babyen blir framstilt som vekker harme.

- Assosiasjoner til sex

Psykologspesialist Heidi Wittrup Djup reagerer spesielt på hvordan filmen framstiller den unge gutten. I en kommentar publisert i Dagbladet kaller hun reklamefilmen «så smakløs at det knapt var mulig å begripe alt som utspilte seg i de 30 sekundene filmen varte».

- Talkum drysser. Øyne glitrer. Musikken som tonesetter det hele, får vi fra rapperen 50 Cent og hans sang om at han er en hallik (P.I.M.P) og at ingen «bitch» kan få en dollar ut av ham. Slik har Extra påført et barn hovedrollen i en film som gir assosiasjoner til sex, dop, hallikvirksomhet og penger - med andre ord anliggender som ikke skal innbefatte barn, skriver hun.

Djup mener reklamen har seksualiserende undertoner og referanser til en voksenverden barn ikke hører hjemme i, og at Extra viser særlig dårlig dømmekraft på barns vegne når de plasserer barn inn i denne.

- Trekk reklamen

Facebook oppfordrer flere matvarekjeden til å trekke reklamefilmen.

- Ja, da vet jeg hvor jeg IKKE skal kjøpe disse produktene...«Pimp my baby?» Skjerp dere, trekk reklamen tilbake ..., skriver en dame i kommentarfeltet.

- Denne reklamen er dypt ubehagelig, frastøtende, uetisk og foruroligende. Hva vil dere med en slik reklame? Sette en baby inn i en voksenverden av rus, sex og penger? Framstille en ettåring som en neddopa hallik? Dette har jo ingenting med mat og familieliv å gjøre. Finn på noe annet, skriver en annen.

Endrer reklamefilmen

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen forteller at Coop har registert at reklamefilmen deres har fått en del negative kommentarer.

- Reklame skal engasjere, men reaksjonen vi har fått, er av en slik art at vi ønsker å lytte til dem og endrer nå filmen. Fra onsdag kommer det en ny versjon, sier Kristiansen til Dagbladet.

Han forteller at meningen med reklamen var å vise en baby som synes at han lever som en konge, og som får den beste oppvartningen av familien sin.

- Mange føler at koblingen mellom hip hop-låt og baby i en «slow motion»-film blir helt feil, og at den har et seksualisert uttrykk. Vi synes det er leit at de oppfatter reklamen på denne måten, for det har slettes ikke vært hensikten, sier Kristiansen.

Når de negative tilbakemeldingene nå likevel overskygger de positive, og det gladbudskapet som Coop ønsket at reklamefilmen skulle være, ønsker matvarekjeden nå å ta tilbakemeldingene på alvor.

- Vi vil gjøre de nødvendige endringene for at dette skal bli den positive saken det faktisk er, sier Kristiansen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling