Endrer reklame etter klagestorm

Coop Extras nye reklamefilm for «babybonus» får kritikk for å seksualisere barn.

TAES AV: Reklamefilmen til Coop Extra har fått så mye kritikk, at butikkjeden velger å fjerne den. Video Coop Extra/YouTube Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

En ny reklamefilm for matvarekjeden Coop Extra har fått det glatte lag på sosiale medier etter at den ble publisert for fem dager siden.

Kjeden lanserer sitt nye konsept med «babybonus», og har derfor publisert en reklamevideo der en baby er i hovedfokus. Åpningsekvensen viser en baby som blir massert på stellebordet til musikk av rapperen 50 Cent.

Det er særlig måten denne babyen blir framstilt som vekker harme.

- Assosiasjoner til sex

Psykologspesialist Heidi Wittrup Djup reagerer spesielt på hvordan filmen framstiller den unge gutten. I en kommentar publisert i Dagbladet kaller hun reklamefilmen «så smakløs at det knapt var mulig å begripe alt som utspilte seg i de 30 sekundene filmen varte».

- Talkum drysser. Øyne glitrer. Musikken som tonesetter det hele, får vi fra rapperen 50 Cent og hans sang om at han er en hallik (P.I.M.P) og at ingen «bitch» kan få en dollar ut av ham. Slik har Extra påført et barn hovedrollen i en film som gir assosiasjoner til sex, dop, hallikvirksomhet og penger - med andre ord anliggender som ikke skal innbefatte barn, skriver hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer