Engasjert Evita

25 år etter urpremieren i London med legendariske Elaine Page i tittelrollen gjenoppstår musikalen «Evita» på en norsk scene. Og på Rogaland Teater nå står den støtt.

MUSIKAL: (Stavanger Dagbladet): «Evita» er Tim Rice og Andrew Lloyd Webbers musikalportrett av den ambisiøse og karismatiske fattigjenta Eva Duartes vei mot posisjonen som Argentinas mektige og glamorøse presidentfrue Eva Peron. Og hennes fall fra triumfens tinder til en tragisk død bare 33 år gammel. Beretningen mangler så visst ikke dramatiske highlights. Det er faktisk ikke plass til stort annet, og det svekker verket som musikkdramatikk. Nå er dette en rendyrket nummermusikal uten dialog, hvor handlingen illustreres i tablåer og opptrinn.

Krafttak

Kanskje ikke så rart at nettopp «Evita» først ble en enorm platesuksess, og at urpremieren på selve musikalen fikk en heller blandet mottakelse.

Når Rogaland Teaters versjon står såpass støtt i scenerommet, skyldes det først og fremst musikalske krafttak som fyller alle sangene om ikke med handling, så i hvert fall med karakteristikk og intensitet. Håkon Berges innstudering og arrangementer har rik musikalsk dramaturgi, som kapellmester Jan Kåre Hystad og orkestret tar godt vare på.

Til tider strever nok Mia Gundersen både med koreografien og selve rolletolkningen gjennom første akt, men når hennes Evita først har posisjonert seg som presidentfrue og en «glitrende diamant i folkets jammerdal», utfolder hun seg overbevisende.

Mot har hun også til et nakent og ærlig spill som den kreftsyke kvinnen til slutt. Så har hun også usedvanlig dyktige mannlig motspillere å bryne seg på: Even Stormoen som Juan Peron, Espen Hana som observatøren Che og Hans Petter Hansen som tangokongen Magaldi. I tillegg til det musikalske har de alle sitt eget ståsted i spillet, noe som gjør oppsetningen til noe mer enn en illustrert klassiker.

Førsteklasses

Når Rogaland Teater i tillegg råder over et ensemble av førsteklasses dansere og sangere som på fantasifullt og stilsikkert vis befolker de oppstykkete scenene, har instruktøren Hilde Andersen og koreografen Siri Dybwik hatt hendene fulle, visst å utnytte mulighetene og skjule svakhetene. Det er godt gjort.

Anmeldelsen er skrevet på grunnlag av generalprøven.

<!--BTEK0--> STERK DAME: Musikalen «Evita» med Mia Gundersen i tittelrollen tar publikum med storm i Stavanger.<!--FOTO-->