Engelen som provoserte

Fra Zakopane i Polen kommer meldingen om at Wladyslaw Hasior er død. Han rakk å bli 70 år før en langvarig hjertelidelse satte stopp for livsløpet. Få utenlandske kunstnere har så ettertrykkelig satt sin signatur på norsk kunstdebatt, og polakkens navn står innskrevet i Norges kunsthistorie.

  • Det begynte i februarkalde 1969 da Galleri F 15 på Jeløya åpnet en stor utstilling av Hasiors materialbilder og ikke minst - montasjeskulpturer. De danske innvandrerbrødrene Lars og Niels Brandstrup hadde merket seg den sterke responsen som den 39-årige polske skulptøren hadde møtt på Moderna Museet i seinhøstens Stockholm. Dermed kjørte de over Kjølen for å se og sikre samme kunstner for et norsk publikum. Den turen satte Alby på det nordiske kunstkartet. Men Mosse-galleristenes ferd med fremmedartet kunstnerisk last satte også i gang en sjeldent het kunstdebatt her hjemme.
  • Hvorfor skapte Hasiors skulptur slik temperatur? Den svenske skulptøren Torsten Renqvist - som i 1968 fikk Moderna Museet til å vende blikket mot en uortodoks østeuropeisk kunstner - beskrev sitt første møte med Hasior slik: «Han satte på en skiva gnisslande musik och tände eld på fotogenÆparafinÅ-behållarna i sina skulpturer. Kristus brann, plåtÆblikkÅänglar brann, en tysk ubåt sjönk i djupet under gnistrande järnkors, en gul naken gumma med en krona av levande ljus till huvud satt på en pall, och stearin från många seanser täckte hennes kropp. Det var polsk teater. Och europeisk teater.»
  • «En av hans brennende, forvridde sementkropper sier mer om voldtekt mot menneskelivet enn all verdens krigsminnesmerker,» skrev en engasjert Hans-Jakob Brun her i avisa. Nasjonalgalleriets tradisjonstyngete innkjøpskomité sa nei, fordi det «dreide seg om en uttrykksform som ikke kunne betegnes som skulptur». Institusjonen lot seg heller ikke rokke, men opfattet det som uforskammet da ei gruppe kunstnere og kulturarbeidere ville rette opp skandalen og gi skulpturen «Engelens budskap» til museet.
  • Skulpturen ble seinere donert til Henie-Onstad Kunstsenter, og på utstillingen «Det provoserende bildet» i Galleri F 15 hang den opp-ned-vendte figuren atter som et utropstegn i rommet. Hasior brant til det siste for sin plan om en illuminert engleinstallasjon for Kulturbyen Krakow 2000.