Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Engleprat verdt 11 670 000 kr

Mediebyrå har vurdert reklameverdien av prinsesse Märthas opptreden i "Skavlan".

ENGLEPRAT: Prinsesse Märthas minutter som gjest hos Fredrik Skavlan hadde en enorm reklmeverdi, mener mediebyrået Carat Norge. Foto: Tommy Pedersen/Expressen/Scanpix.
ENGLEPRAT: Prinsesse Märthas minutter som gjest hos Fredrik Skavlan hadde en enorm reklmeverdi, mener mediebyrået Carat Norge. Foto: Tommy Pedersen/Expressen/Scanpix. Vis mer

||| - Det er ingen tvil om at det er ekstremt lukrativt å være gjest hos Fredrik Skavlan. Det finnes ikke noe norsk tv-program som kan gi i nærheten av samme reklameverdi, sier tv-rådgiver Morten Wiberg i mediebyrået Carat Norge til Dagbladet.

De har utviklet en ny modell for verdiberegning av PR.

- I denne modellen tar vi høyde for markedspris, seertall og kvalitative variabler som produktsynlighet, medierelevans og varighetsindeks, sier Wiberg.

Troverdighet
I den kvalitative vurderingen legger mediebyrået blant annet inn at Skavlan har en så høy standing hos folket at det gir en høyere  troverdighet å være gjest der enn i andre tv-program. De tar også med i beregningen at tv-seerne er i fredgasmodus og veldig mottakelig for budskapet som kommer fram.

- Vi ser på en del slike elementer som er med på å trekke reklameverdien opp eller ned, men «Skavlan» er et topprogram. Noen minutter på Dagsrevyen kan gi deg stor troverdighet, men på langt nær så mange seere. «Skavlan» gir begge deler, sier Wiberg.

Märtha
Ved hjelp av denne beregningsmodellen har mediebyrået funnet ut at prinsesse Märthas opptreden i talkshowet fredag for to uker siden har en netto reklameverdi på hele 11 670 000 kroner.

- Hun var gjest gjennom hele programmet, men vi har kun beregnet reklameverdien ut i fra de 12 minuttene hun ble intervjuet alene, samt det ene minuttet hun snakket om Ari Behns forhold til engler, sier Wiberg.

Han mener Skavlan har fått en unik posisjon i norsk medieverden, både i forhold til seeroppslutning, reklameverdi på gjesteopptreden og dermed også muligheten til å få tak i de helt store gjestenavnene.

Attraktivt
Tv-rådgiveren mener at det alltid har vært attraktivt å være gjest hos Skavlan, og begrunner det med at han er kjent for å lage et kvalitetsprogram.

- Nå som han har suksess med det eneste norsk-svenske tv-konseptet som finnes, så er det klart at det blir enda mer attraktivt å gjeste programmet, sier Wiberg.

Sist fredag satt «Skavlan» ny seerrekord med totalt 2,9 millioner tv-seere i Sverige og Norge.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media