Enighet mellom Canal Digital og Discovery

Kanalene er tilbake.

(Dagbladet): Canal Digital og Discovery Networks er enige om en avtale for distribusjon av TVNorge og en rekke andre kanaler, skriver begge parter i en pressemelding.

Partene har i lengre tid kranglet om hvor mye sistnevnte skal betale for å kunne distribuere Discoverys kanaler. Natt til mandag forrige uke gikk Discovery-kanalene i svart hos totalt 2,8 millioner tv-seere.

Nå, 10 dager etterpå, er altså kanalene tilbake.

- Det har vært intense forhandlinger de siste dagene. Begge parter har jobbet hardt for å finne en løsning, og det klarte vi sent i natt. Det er vi glade for, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge til Dagbladet.

Beklager Discovery-sjef Harald Strømme beklager konsekvensene konflikten har hatt for kundene.

- Jeg er først og fremst glad for at vi er tilbake på skjermen innen kort tid, og jeg vil beklage overfor seerne som tålmodig har holdt ut disse to ukene. Sammen med Canal Digital har vi kommet fram til en løsning som gjør at vi kan fortsette å investere i godt, norsk innhold.

- Spesielt glade er vi for å lande denne avtalen før søndagens tre store premierer, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks.

Strømme legger ikke skjul på at forhandlingene har vært krevende, men er glad for at partene har kommet fram til en løsning.

- De får nå tilgang til mer norsk fotball, billigere, i årene som kommer. Telenor og Canal Digital er viktige bidragsytere og støttespillere når vi fra 2017 kan realisere vår «fotball til folket»-visjon. Vi er også fornøyde med at vi endelig kan fortsette det gode samarbeidet vi hadde med Telenor, sier Strømme.

Tapet av potensielt 2,8 millioner seere betyr at Discovery har tapt cirka to millioner kroner daglig i reklameinntekter mens konflikten har pågått, skriver Dagens Næringsliv.

- Framtidsrettet avtale Administrerende direktør i Canal Digital Ragnar Kårhus, kaller den nye avtalen for en «framtidsrettet avtale».

- Vi er veldig glade for at vi nå har kommet fram til en løsning som betyr at kundene våre igjen får mulighet til å se TVNorge- og Discovery-kanalene. Dette er en framtidsrettet avtale som gir kundene tilgang til godt lokalt og internasjonalt innhold tilpasset kundenes brukervaner.

- I tillegg er vi glade for å kunne gi mer fotball til folket, billigere og mer tilgjengelig, sier administrerende direktør i Canal Digital Ragnar Kårhus.

Han retter en stor takk til kundene for å ha vist tålmodighet og engasjement.

- Det er ingen tvil om at kundene har savnet Discovery-kanalene den siste tiden. Vi vet at våre kunder er opptatt av godt lokalt innhold og det har også vært vårt hovedfokus i forhandlingene.

Hva gjelder den nye avtalen, vil Kårhus ikke gå i detalj.

- Men jeg kan bekrefte at vi har prioritert innholdet som våre kunder er mest opptatt av, og at kundene ikke skal få urimelige prisøkninger, sier Kårhus.

Det vil bli holdt en pressekonferanse klokka 11 i formiddag.

Omstridt I halvannen uke har altså 2,8 millioner nordmenn, over én million husstander, vært uten kanalpakka til Discovery, som omfatter TVNorge, MAX, FEM, og 10 andre kanaler.

Konflikten har vært omstridt fra start til slutt. Aldri har Forbrukerrådet fått flere henvendelser fra frustrerte tv-kunder, som har rettet krass kritikk mot begge parter.

- Det virker på meg som om partene i et forsøk på å presse hverandre, setter millioner av forbrukere i skvis og holder dem som gissel. Jeg vil nesten si at det er ikke noe poeng å velge side i denne konflikten.

- Begge utnytter sin posisjon, uttalte Finn Myrstad, fagdirektør digitale tjenester ved Forbrukerrådet, til Dagbladet forrige uke (krever innlogg).

Det faktum at kabelleverandørene har hatt monopol på tv og internett til folk i lang tid, har skapt mye debatt i lys av konflikten.

Det er som regel bare én kabel inn i hvert hus, og den eies av én leverandør med monopol på linja. For mange Canal Digital-kunder - som ønsker å bytte leverandør etter at TVNorge-skjermene gikk i svart - har dette skapt mye frustrasjon.

Forbrukerombudet hevder på sin side at det etter markedsføringsloven er ulovlig å ikke la kundene stå fritt til å velge internett- og tv-leverandør.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram