Enkelt om ung kjærlighet

BERGEN (Dagbladet): Arne er sammen med Linda. En dag treffer han Grete og blir sammen med henne. Når forholdet med Grete ikke funker, blir Arne ute av seg. Hele livet hans føles som et eneste stort ras. Nei, kjærligheten er ikke enkel, verken for en femtenåring eller alle oss andre.

«Det eneste ekte er savnet og lengselen,» konstaterer Grete i Rune Belsviks ungdomsstykke om kjærlighet og første samleie, om sjenanse og sårbarhet. «Kjærleiken er et filmtriks» er et pubertetsstykke i novelleformat, kanskje ment som et lite speil for målgruppen og en påminnelse for oss litt eldre om hvor komplisert det en gang var da erfaringen var et eneste blankt ark, og seksualiteten var noe forunderlig og skremmende.

Ujevn

Regissør Brit Lossius har signert en ujevn oppsetning der manglende dobbeltbunner og undertekst i Belsviks tekst er kompensert med fiolin på scenen (Orlaug Evensen) og poetiske mellomspill. Det gir hverdagsrealismen i stykket en tankefull distanse, men samtidig bryter det rytmen i historien noe. Mer ujevnt er lydeffektene, for eksempel lyden av knust glass når Arne forlater Linda. Det er en overtydelig effekt som hindrer oss i å ha medfølelse med Linda i hennes kjærlighetssorg.

Rune Belsvik har verken avlevert stor dramatikk eller et morsomt skuespill med «Kjærleiken er et filmtriks», men en særdeles enkel historie hvor observasjonene fra en rastløs ungdomstid er tilforlatelige og gjenkjennelige. Men skulle han skrive et ungdomsstykke til, og det bør han gjøre, trenger han ikke være redd for at dagens ungdom tåler og takler både nyansert psykologi og komplekse menneskeskildringer. Ungdom er vel nettopp den aldersgruppen som er mest lydhør for svingningene mellom tilværelsens avgrunner og dens himler.

Scenograf Åse Hegrenes har laget et scenebilde som kunne vært hvorsomhelst. Her er en nyplantet eik de unge kan kline under, en skolegård hvor fotballen ofres på kjærlighetens alter, og en rønne de sitter sammen og bare føler fellesskap i. Elin Sogn, Trine Wiggen, Jon Ketil Johnsen og Fridtjov Såheim skaper fire troverdige typer. De spiller så finstemt at jeg faktisk hadde unnet dem en mer krevende tekst.

TEATER

Rune Belsvik:

«Kjærleiken er et filmtriks»

Den Nationale Scene