Entusiastisk lærebok

BOK: Sandberg, Ole Rømer: «Arkitektur og omgivelser»
Gyldendal 155 s. Kr 198
Arkitektur og omgivelser som et totimers valgfag i den videregående skolen kan synes som en blindtarm i dagens utdanningssystem. Det er feil.
Reform 94 har gjort det til et nasjonalt valgfag med sentralgitt læreplan og pensumkrav. Det er et viktig fag, særlig for elevenes holdning til sitt nærmiljø i en framtid hvor vi kan oppleve å få restaurant med helikopterdekk på Jostedalsbreen.

Gyldendal har nå sendt ut sin andre lærebok i dette faget. Ole Rømer Sandbergs bok «Arkitektur og omgivelser» er en målrettet og fin lærebok, delikat og instruktiv. Den ligger på et høyt faglig nivå, bruker et muntlig og greit språk og har instruktive illustrasjoner. For en lærer vil boka utvilsomt gi både ny informasjon og forsterke interessen for faget, noe som er viktig i formidlingssituasjonen til elevene. Boka oser av entusiasme.

Fem hovedkapitler gir oss innblikk i forskjellige miljøer i Norge: Sunndalsøra, Hardanger, Tønsberg, Oslo og Melbu. Her presenteres by og land, torg og hus, gard og grend i fortid og nåtid, geografisk spredt. I tilknytning til disse kapitlene fokuserer Rømer Sandberg på spesielle problemområder som er aktuelle innenfor hvert emne. Byggeforskrifter, fortidsminnevern, byplankontorer, konserveringsteknikker og design er noen eksempler. Forfatteren berører mange fagområder og drar inn så forskjellige fag som kjemi, historie, psykologi, kunstfag og fysikk. Han innfører også et nytt begrep: kulturpilegrim.

Under «Vurderinger og oppgaver» etter hvert kapittel gir Rømer Sandberg en kort forklaring på sentrale tema og en del oppgaver til disse. Siste kapittel behandler prosjektarbeid innenfor faget og slår fast at dette egner seg glimrende til tverrfaglig samarbeid, samt til bruk av informasjonsteknologi.

Denne boka er virkelig innrettet mot elevene og skolearbeidet. Det er blitt en skikkelig lærebok, ikke en arkitekturhistorie eller en «coffeetable-book». Den forklarer uten å dosere, påpeker uten å moralisere, noe som lett kunne blitt tilfelle ved stadig å vise til forferdelige eksempler på nærmiljø i by og bygd.

Rømer Sandberg har vist stor evne til å begrense stoffet mht. tidsknappheten innenfor faget. Jeg savner likevel noe fra Sørlandet, f.eks. Lyngør, med sin typiske arkitektur og topografi, og noe om samenes omgivelser. Forlaget kunne vel også gitt oss noen opplysninger om forfatteren.

Et neste steg må være å gi ut et lærerhefte med kopieringsoriginaler og overheadplansjer. Så mye bør man kunne satse på et fag av så stor betydning for elevenes framtidige holdninger. Med økt kunnskap vil kanskje det menneskeskapte Norge bli til å holde ut.