Eplet faller ikke langt fra scenen

De har sett mamma kle seg naken på film, og krabbet mellom barkrakkene da pappa skulle ta seg en øl etter jobb. Nå satser Kjersti, Ulrikke, Kristofer, Elisabeth og Mathias på en framtid innen teater. Med ekstremteater og samfunnsengasjement.

- Skuespillerbarn vet hva det koster å være skuespiller. Vi går inn i yrket med åpne øyne og venter ikke champagne og glitter. Det er mentale påkjenninger, lite fritid og vanskelig å kombinere med familie. Og vi har sett hva kritikkene gjør med folk, sier Mathias Calmeyer (35).

Han er sønn av skuespilleren Joachim Calmeyer, og har jobbet med teater i ti år. Nå regisserer han det kontroversielle stykket «Jernbyrd». Det har omsider norgespremiere på Torshovteatret førstkommende lørdag, etter å ha blitt nektet satt opp her til lands i ti år.

- Etablerte skuespillere orker ikke å sette seg inn i rollene, finne sitt eget svarte hull - det verste i seg selv, forklarer Calmeyer.

Fjortiser og øl

Nils Ole Oftebro nektet å spille da Stein Winge ville sette opp stykket på Nationaltheatret i 1989. Nå skal datteren Elisabeth Oftebro ha en av hovedrollene.

Stykket handler om sju vanlige mennesker som har gjort forferdelige ting. En forhører tvinger fram tilståelser fra den pedofile, kleptomane, pyromane konemishandleren og de to barnemorderne. Stykket har vakt oppsikt og debatt i Sverige, Danmark, Finland og Tyskland. Nå står Norge for tur.

- Det er ingen vits i å sette opp teater uten samfunnsengasjement, mener Kjersti Horn.

Datter til vår nyutnevnte kulturminister Ellen Horn vakte oppsikt med stykket «Shopping and Fucking» i fjor høst. Lørdag er siste dag for upolerte «Disco Pigs» med Ulrikke Hansen Døvigen (26) i en av hovedrollene. Søndag har Horn premiere på «7-Eleven» i Sandvika Teater. I fokus: Fjortiser, øl og kjærlighet.

Naken mor

- Hvordan er det egentlig å være arvelig belastet?

- Man får ikke sitt eget utgangspunkt. Og det er litt sånn som nå: Dere vil prate om faren min, ikke meg. Men det er jeg som er her, det er jeg som gjør noe bra - kan vi ikke prate om meg? spør Elisabeth.

- Det positive er det store kontaktnettet, mener Kjersti.

- Selv om det føles litt rart når noen i juryen på Teaterhøgskolen forteller at de har skiftet bleier på deg, ler Elisabeth.

Hun har møtt Kristofer og Kjersti i juleselskap fra barnsbein av.

- Husker dere ikke Club 7? spør Ulrikke, og får bekreftende glis fra de andre.

26-åringen husker også at mamma Kjersti Døvigen kledde seg naken på film. «Moren din spiller i pornofilm,» ertet ungguttene i Lommedalen. Likevel:

- Jeg elsker å se gamle opptak med moren min.

- Jeg tenker mest: jøss så mye hår pappa hadde før, ler unge Oftebro.

Kjersti Horn husker hun undret om det var henne eller teatret som var viktigst for moren.

Klorer seg fast

- Ja, man ser ikke så mye til dem, det er en av ulempene ved yrket, sier Elisabeth Oftebro.

Hun har funnet fram til at som kvinne trenger hun en mann med fleksibel arbeidstid - i hvert fall hvis hun skal få tid til barn.

Men alle er de fast bestemt på å klore seg fast som skuespillere eller regissører, til tross for liten politisk vilje og trange budsjetter:

- Jeg sitter her og er sulten, sier Oftebro og gnir seg på magen.

- Men det er ingen vits i å klage, man må gjøre noe selv. En skuespiller må ha engasjement og vilje, sier Kristofer Hivju.

Han er én av to ildsjeler bak «:Teater Direkte» - et ungt prosjektteater med samfunnsengasjement.

Arvelig belastet:Fra venstre Ellen Horns datter Kjersti Horn (23), Kjersti Døvigens datter Ulrikke Hansen Døvigen (26), Erik Hivju og Liselotte Holmenes sønn Kristofer Hivju (21), Nils Ole Oftebros datter Elisabeth Oftebro (21) og Joacim Calmeyers sønn Mathias Calmeyer (35).