Da Statoil, unnskyld Equinor, i februar relanserte sin gamle sponsorkampanje «Morgendagens helter», forventet jeg ramaskrik.
Greta Thunbergs ungdomsopprør hadde for alvor begynt å spre seg, og plakater av håpefulle, unge talenter, heiet fram med penger fra Equinor, sto i stygg kontrast til det som alltid har vært og stadig er selskapets kjerne: Fossil industri.
Skandalen uteble.
Morgendagen vil uten tvil trenge helter, men inntil videre er selskapet selve problemet, ikke løsningen. Deres nylige klimapodkast-samarbeid med Aftenpostens Forklart og en fersk annonse der de henvender seg direkte til klimaengasjert ungdom, framstår i likhet med sponsorkampanjen som bevisst manipulering og villeding av det norske folk. Inkludert selskapets egne ansatte.
Fortsatte utslipp av fossilt brennstoff er en av de mest effektive måtene å sørge for at verden gradvis blir et verre og mer uforutsigbart sted over de neste tiåra. Sultkatastrofer, ekstremvær, økt konfliktnivå og strømmer av rettighetsløse flyktninger, er bare noen av ringvirkningene fra klimaendringer og rovdrift på naturressurser.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger