Er bistanden effektiv?

BISTAND: På debattsida i Dagbladet 19. mai skriv Torild Skard at vi ikkje har nok innsikt i norsk bistand og at vi veit lite om verknadene av dei ulike innsatsane innafor utviklingssamarbeidet. Norads nye strategi har same utgangspunkt: Vi skal vite meir om verknadene for å gjere kvaliteten betre og nå måla. Men eg finn grunn til å rette på noko av den framstillinga Torild Skard gir av evaluering av utviklingssamarbeidet.Utviklingssamarbeidet har endra seg mykje det siste tiåret. Meir bistand går som sektorprogram eller budsjettstøtteprogram, der Norge berre er ein partnar. Det skjer i dag eit omfattande samarbeid mellom givarane, eit samarbeid som inkluderer både dei enkelte givarlanda, dei multilaterale utviklingsbankane (Verdsbanken og dei regionale bankane) og dei ulike FN-organisasjonane. Dermed har evalueringsarbeidet også måtte endrast. Evalueringsprosjekta blir ofte meir omfattande, og vi gjer i dag like mykje evalueringsarbeid i samarbeid med andre som vi gjer åleine. Som eksempel vil vi dei neste par månadane leggje fram rapportar frå to omfattande internasjonale evalueringsprosjekt. Eitt er ein studie av effektiviteten av budsjettstøtte som bistandsform, det andre ei evaluering av responsen frå givarane på Tsunamikatastrofen. Det seier seg sjølv at dette er krevjande evalueringar, men dei kan gi svar som er svært viktige for framtidig politikk.

LIKEVEL HAR Torild Skards rett i at vi veit for lite om resultata av utviklingshjelpa. Betre informasjon om kva som blir oppnådd blir ei sentral oppgåve i Norads nye strategi. Difor er det heller inga usemje om at evalueringsarbeidet skal styrkjast.Utanriksdepartementet har tatt konsekvensane av dette gjennom ein ny instruks for evaluering av utviklingssamarbeidet. Det blir slått fast at Evalueringsavdelinga vil ha ansvar for å evaluere heile det norske utviklingssamarbeidet, både det langsiktige utviklingssamarbeidet, den humanitære bistanden og arbeidet for fred og menneskerettar. Avdelinga skal sjølv avgjere kva som skal evaluerast, og det blir lagt opp til ei meir forpliktande oppfølging. Bortimot 90 prosent av utviklingsbudsjettet blir administrert av Utanriksdepartementet og ambassadane, ikkje av Norad. Då gir det også god meining at evalueringsfunksjonen ligg i Norad.

MEN DET SENTRALE evalueringsarbeidet vil berre kunne stå for ein del av kvalitetssikringa og rapporteringa av norsk bistand. Når Norads nye strategi blir sett ut i livet vil både Torild Skard og andre kunne glede seg til meir omfattande resultatretta rapportar om verknadene av norsk og internasjonalt utviklingssamarbeid.