Debatt: Nordkapp og turisme

Er danskeide Dagbladet blitt nasjonalistisk?

I en ellers utmerket leder om turisme 5. august, kommer Dagbladet med et merkelig nasjonalistisk gulp.

FORVALTES GODT: Flere enn våre gjester mener at Nordkapp forvaltes godt. Scandic blir kontaktet av andre destinasjoner som vil ha råd om håndtering av store turiststrømmer, skriver innsenderen. Foto: Vidar Knai, NTB Scanpix
FORVALTES GODT: Flere enn våre gjester mener at Nordkapp forvaltes godt. Scandic blir kontaktet av andre destinasjoner som vil ha råd om håndtering av store turiststrømmer, skriver innsenderen. Foto: Vidar Knai, NTB ScanpixVis mer
Meninger

I en ellers utmerket leder om turisme 5. august, kommer Dagbladet med et merkelig nasjonalistisk gulp. De skriver «Det er ikke nødvendig å la internasjonale selskaper styre utviklingen og ta overskuddet, til og med på Nordkapplatået, landets fremste turistsymbol.»

Makan til fremmedfrykt – og det fra en utenlandsk-eid avis!

Noen oppklarende fakta om de «internasjonale selskapene» som styrer utviklingen på Nordkapp:

Nordkapplatået eies av befolkningen i Finnmark som forvalter eiendommen gjennom Finnmarkseiendommen (FeFo). Deler av platået festes bort til den helnorske familiebedriften, Rica. Rica har gjennom årene investert langsiktig flere hundre millioner norske kroner for å utvikle Nordkapp (og ellers i Finnmark Fylke) til å kunne ta imot de nesten 300.000 turistene som nå besøker platået årlig.

Rica har investert i fasilitetene som blant annet består av ly, toaletter, parkering, museum, grotte og restaurant. Dette leier de ut til oss i Scandic, og vi drifter herligheten. Scandic serverer mat, drikke, plukker søppel, driver vedlikehold, rydder parkeringen, vasker toalettene, selger postkort, og passer nøye på at området er sikret med gjerder slik at folk som tar selfie med midnattssol ikke tråkker baklengs utfor stupet. Hvis været slår om og hjemveien blir stengt av snø eller vind, tar vi i Scandic folk i hus og gir dem tepper og varme.

Dette mener vi er god og nødvendig forvaltning av et sårbart og populært reisemål. 96 prosent av gjestene sier at de vil anbefale Nordkapp til andre.

Flere enn våre gjester mener at Nordkapp forvaltes godt. Scandic blir kontaktet av andre destinasjoner som vil ha råd om håndtering av store turiststrømmer. Til sammenlikning har vi ikke hatt en eneste redningsaksjon på Nordkapp på flere år, mens Prekestolen har hatt 74 redningsaksjoner bare første halvår i år.

I reportasjen fra Geiranger på Dagsrevyen nylig, kunne man se hva som skjer der man ikke har investert nok i tilrettelegging. Folk gjør fra seg bak hver busk. Noen steder er det nemlig på sin plass å ta betalt for fasiliteter og folk som holder orden. Nordkapp er et slikt reisemål. Det blir stadig flere slike i Norge, noe reiselivet nå tar fatt i – nettopp for å hindre det turisthatet som Dagbladet advarer mot.

«Det er ikke nødvendig å la internasjonale selskaper styre utviklingen og ta overskuddet» skriver Dagbladet. Vel, Scandic driver nærmere 90 hoteller, og har over 5000 ansatte i Norge. Vi er en nordisk hotellkjede notert på Stockholmsbørsen og har de siste årene investert flere hundre millioner årlig i utvikling av våre hoteller i Norge. Hver eneste nordmann er velkommen til å kjøpe aksjer i Scandic, noe flere gjør.

Å mene at vi «styrer» utviklingen er å underkjenne lokale myndigheter og lokale aktører. Som på Nordkapp samarbeider vi med kommunale myndigheter og lokalt næringsliv for å utvikle et best mulig produkt for gjestene og omgivelsene, et produkt som gir overskudd både for oss og våre samarbeidspartnere.

Forøvrig lever vi godt med å være «internasjonale». Det gjør nok Dagbladet også. Dagbladet eies av den danske Aller-familien, uten at avisen blir dårligere av den grunn.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.