LONDON (Dagbladet.no): Jeg har sett musikkens framtid, og dens navn er Prince?
Jo da, du leste riktig. Det er en stund siden det eksentriske geniet fra Minneapolis hadde sin glansperiode som plateartist, men i måten han håndterer musikkindustrien, fansen og sine kunstneriske og kommersielle interesser i fildelingens tidsalder, er han fortsatt en veiviser.
Prince har tatt konsekvensen av noe de fleste artister og plateselskapsfolk fremdeles sliter tungt med å ta inn over seg: Nettet og fildelingsteknologien tvinger fram en helt ny forretningsmodell, der den kommersielle verdien av enkelteksemplarer av CD-plater og musikkfiler gradvis vil falle mot null, og inntektene etter hvert må hentes andre steder i verdikjeden.
I helga forførte Prince meg og 19.999 andre elleville fans i gigantiske O2 Arena øst i London. Han spiller 21 konserter i byen i august og september. Kritikerne sliter med å finne sterke nok superlativer, og de fleste av datoene er allerede utsolgt. Det betyr billettinntekter på mer enn 120 millioner kroner.
DET MEST OPPSIKTSVEKKENDE med Princes London-stunt er ikke at en av verdens beste liveartister trekker fulle hus. Det er måten han markedsfører konsertene på. Tidligere i sommer sjokkerte Prince en hel musikkindustri ved å gi bort 2 millioner gratiseksemplarer av sitt nye album «Planet Earth» med den engelske tabloidavisa Mail on Sunday.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger