Er denne mannen musikkbransjens smarteste?

Gir bort 2,5 millioner cd-plater, tjener penger som gress.

LONDON (Dagbladet.no): Jeg har sett musikkens framtid, og dens navn er … Prince?

Jo da, du leste riktig. Det er en stund siden det eksentriske geniet fra Minneapolis hadde sin glansperiode som plateartist, men i måten han håndterer musikkindustrien, fansen og sine kunstneriske og kommersielle interesser i fildelingens tidsalder, er han fortsatt en veiviser.


Prince har tatt konsekvensen av noe de fleste artister og plateselskapsfolk fremdeles sliter tungt med å ta inn over seg: Nettet og fildelingsteknologien tvinger fram en helt ny forretningsmodell, der den kommersielle verdien av enkelteksemplarer av CD-plater og musikkfiler gradvis vil falle mot null, og inntektene etter hvert må hentes andre steder i verdikjeden.
 

I helga forførte Prince meg og 19.999 andre elleville fans i gigantiske O2 Arena øst i London. Han spiller 21 konserter i byen i august og september. Kritikerne sliter med å finne sterke nok superlativer, og de fleste av datoene er allerede utsolgt. Det betyr billettinntekter på mer enn 120 millioner kroner.


DET MEST
 OPPSIKTSVEKKENDE med Princes London-stunt er ikke at en av verdens beste liveartister trekker fulle hus. Det er måten han markedsfører konsertene på. Tidligere i sommer sjokkerte Prince en hel musikkindustri ved å gi bort 2 millioner gratiseksemplarer av sitt nye album «Planet Earth» med den engelske tabloidavisa Mail on Sunday.

Gratis for aviskjøperne, vel å merke. Avisa betalte etter sigende en million dollar (snaut seks millioner kroner) til Prince for rettighetene, i tillegg til at avisa dekket produksjons- og distribusjonskostnadene.

Men Prince ga seg ikke med det. Inkludert i billettprisen på 31,21 pund (vel 365 kroner) får alle London-publikummere stukket et gratiseksemplar av CDen i hånden. I løpet av de 21 kveldene vil Prince ha «gitt» bort ytterligere 400.000 eksemplarer av albumet, slik at totaltallet nærmer seg 2,5 millioner.

«Princes eneste mål er at musikken når direkte ut til dem som vil høre den», uttalte en talsmann da utdelingen ble kjent. Samtidig ønsker Prince selvsagt å tjene mest mulig penger i prosessen - helst uten at et øre havner i lomma på en plateselkapsdirektør.

GRATIS: To millioner eksemplarer av Princes nye CD, «Planet Earth» ble gitt bort med avisa Mail on Sunday. Stadig flere artister vil følge etter, tror Dagbladet.nos teknologikommentator. Foto: SCANPIX
GRATIS: To millioner eksemplarer av Princes nye CD, «Planet Earth» ble gitt bort med avisa Mail on Sunday. Stadig flere artister vil følge etter, tror Dagbladet.nos teknologikommentator. Foto: SCANPIX Vis mer

SJEFEN FOR platebutikkjeden HMV kaller Prince «gal» og truer med at han snart vil være «the artist formerly available in record stores». Men i London er det fortsatt god tilgang på Princes rikholdige katalog, både hos HMV og konkurrenten Virgin Megastore.

Prince er mer enn en smule eksentrisk, men dum er han ikke. Mye tyder faktisk på at han besitter et av artistverdenes skarpeste businesshoder.

Hans forrige album, «3121», solgte mindre enn 100.000 eksemplarer i Storbritannia. Da er det ikke lenger sikkert det er så dumt å «gi bort» noen millioner (forhåndsbetalte) eksemplarer av den nye plata i bytte for enorm medieoppmerksomhet, utsolgte hus og en lojal fanskare som legger igjen store summer i konsertbilletter, klær, ringetoner og plater fra artistens rikholdige backkatalog.

I TILLEGG HENTER underholdningsbedriften Prince reklame- og sponsorinntekter, samt svære beløp på skamløst kommersielle TV-opptredener som under Super Bowl-finalen og American Idol-finalen. Som New York Times skriver (krever innlogging): Prince trenger ikke å selge til multi-platina - han er multi-plattform.

I SKRIVENDE STUND er samlealbumet «Ultimate» fra 2006 klatret til sjetteplass på de britiske hitlistene. Det er heller ikke usannsynlig at medieoppmerksomheten faktisk vil føre til større salg i butikk av «Planet Earth» enn av «3121» – til alle dem som ikke sikret seg et gratiseksemplar med Mail on Sunday.

Prince har gått mot strømmen i platebransjen helt siden han malte «Slave» i ansiktet og hoppet ut av en 100-millionerskontrakt med Warner. Det han gjør nå, er å demonstrere en ny forretningsmodell som etter alle solemerker vil bli gjengs for et stort flertall av artister.

I gamle dager holdt artister konserter for å markedsføre plateutgivelsene sine. I den nye, digitale virkeligheten vil det langt på vei være omvendt.

I FRAMTIDA vil digitalisert musikk flyte tilnærmet fritt, og det vil ligge minimalt med innekter i salg av musikkfiler og fysiske eksemplarer. Fildeling vil bli langt mer effektiv og omseggripende, også mellom mobiltelefoner og på andre bærbare teknologier. Selv om platebransjens piratjegere iherdig hevder det motsatte, er dette en utvikling som ikke lar seg stanse.

DA VIL DET, som blant andre den tyske bransjeanalytikeren Gerd Leonhard har påpekt, være slik at inntektene (for inntekter vil det være) må hentes fra felt som konsertvirksomhet, produktsalg, lisensiering av rettigheter til aktører som ønsker å være en del av en del den frie flyten av musikk, og avgiftsregimer.

Også stadig flere i platebransjen er i ferd med å innse at Prince ikke er så gal som HMV-sjefen og hans likesinnede hevder. Stadig flere plateselskap forsøker å sikre seg andeler av artistenes inntektsstrømmer fra turnevirksomhet, produktsalg og sponsorater.

Kanskje ikke så rart da, at Prince vil være sitt eget plateselskap. Men alle artister kan selvsagt ikke ta seg betalt som ham, særlig ikke de unge og uetablerte. Det er heller ikke ønskelig at alle artister skal måtte agere som selvstendig næringsdrivende i omstillingsprosess.

Men likevel vil stadig flere måtte følge Princes eksempel: Se det unngåelige i at musikken flyter gratis noen steder, mens det (forhåpentligvis) er gode penger å tjene andre steder.

MULTI-PLATTFORM: Underholdningsbedriften Prince har gjort seg uavhengig av platebransjen, og er i ferd med å gjøre det samme med selve platesalget. Foto: SCANPIX