KRISEMAKSIMERING: Paret viser fram en samlivskrise, gjennom en striglet og gjennomkoreografert megaevent. Foto: Evan Agostini INVISION TT
KRISEMAKSIMERING: Paret viser fram en samlivskrise, gjennom en striglet og gjennomkoreografert megaevent. Foto: Evan Agostini INVISION TTVis mer

Jay-Z og Beyonce

Er det bare markedsføring når Jay-Z og Beyonce forsones foran et hav av fans?

Samlivsterapi på scenen.

Kommentar

NEW YORK (Dagbladet): De fleste par foretrekker bare å ha terapeuten tilstede når de går i samlivsterapi. Musikkindustriens mest sukessrike par, Jay-Z og Beyonce, foretrekker å brette ut problemene sine foran over femti tusen dansende tilskuere. Slik var det i alle fall da de to før helgen inntok MetLife Stadium utenfor New York, for et hylende hjemmepublikum. Stadionturneen «On the Run II» og fellesalbumet «Everything Is Love», som ble kastet ut i en overrumplet offentlighet i juni, skal vise at alt er blitt bra igjen i ekteskapet til herr og fru Carter, som paret også kan kalle seg.

At det var mudder under den perfekte overflaten, ble først åpenbart i 2014. Det var da en video ble lekket fra et opptrinn i en heis der Beyonces søster Solange gikk fysisk til angrep på svogeren Jay-Z. I Beyonces album «Lemonade» fra 2016 ble problemene satt ord på. Superstjernen raste mot en utro ektemann og en skyggeaktig annen kvinne, «Becky with the good hair». I fjor kom Jay-Zs tilsvar, «4:44», der han ba kona om unnskyldning for sviket. Nå, på scenen, får publikum se duse bilder på storskjerm, av paret i en utstudert romantiske karibiske omgivelser. De løper mot hverandre på en strand, går opp et kirkeskip til et nytt bryllup, poserer med de tre barna sine. Det er ikke det at problemene settes strek over. Beyonce, kledd som en slags enorm, brennende, orange blomst, synger fremdeles låta «Resentment»: «I’ll always remember feeling like I was no good, like I couldn’t do it for you like your mistress could». Jay-Z rapper skyldbetynget om tidligere sidesprang. Men på slutten kommer en forsikring på storskjermen som ikke åpner for innvendinger: «This is real love».

Det er en interessant blanding: Konserten forteller om noe bråkete og kaotisk og personlig, en samlivskrise, gjennom en striglet og gjennomkoreografert megaevent. Det skaper en dobbel følelse. På den ene siden er det lett å bli slått av raseriet og selvransakelsen, og av at det er snakk om to mennesker som er like utsatt som andre for at grunnen under føttene svikter. På den andre siden er dette også snakk om en merkevare som har fryktet et omdømmetap, og som vil berolige kundene med at alt er bra nå, med at de nødvendige grep er tatt og at skuta er på rett kjøl igjen. På vei ut går samtalen om hvor mye av det hele som er iscenesettelse.

Det er ikke nødvendigvis noen motsetning. Jay-Zs historie, slik han har fortalt den om seg selv, går inn i en lang sjangertradisjon: Det er snakk om gutten som oppdras av kvinner, som er sint på faren som forsvant, og som får den ultimate revansj ved å svinge seg opp til rikdom og berømmelse, helt på egen hånd. Business er personlig. Å være en businesspartner kan slik sett også være noe intimt. Noe av det mest slående ved «On the Run II» er hvordan konsertene viser frem et artistpar som er fullstendig jevnbyrdige. De har like mye syngetid og taletid. De går ut mot publikum på parallelle catwalks, den ene setter seg på en trone som snurrer rundt og åpenbarer den andre. Og hva man enn tenker om strategiene bak: De gjør det vanskelig å se for seg at de to kraftstasjonene av noen artister kunne vært sammen med andre enn hverandre.

«KOMMER ALDRI»: Som del av PR-kampanjen i forkant av samturneen til ekteparet Jay Z og Beyoncé «On The Run», offentliggjorde paret lørdag en stjernespekket filmtrailer med seg selv i hovedrollene. Video: JAY Z's Life+Times Vis mer