DEN EVIGE KAMPEN: Så lenge dataspill har vært på markedet, har de vært piratkopiert. Er det egentlig mulig å stoppe dette fenomenet? Her et tidlig eksempel på kopisikring, representert ved kodehjulet fra «The Secret of Monkey Island».
DEN EVIGE KAMPEN: Så lenge dataspill har vært på markedet, har de vært piratkopiert. Er det egentlig mulig å stoppe dette fenomenet? Her et tidlig eksempel på kopisikring, representert ved kodehjulet fra «The Secret of Monkey Island».Vis mer

Er det egentlig mulig å stoppe piratene?

Nå vurderes det å selge uferdige spill.

|||LIKE LENGE SOM det har eksistert dataspill, har piratene kopiert dem.

Ikke overraskende har spillprodusentene gjennom disse årene forsøkt å stagge denne virksomheten med en rekke mer eller (i all hovedsak) mindre vellykkede kopisikringsmetoder.

De første forsøkene var relativt harmløse, med kodehjul og skjulte fraser i bruksanvisningene som skulle sørge for at diskettstasjonene ikke gikk kopivarme. Etter at internett ble allemannseie måtte spillselskapene trå til med hardere, digital lut.

Disse løsningene har ikke bare stort sett vært uten effekt, men gjentatte ganger også gått hardest ut over dem som faktisk kjøper spillene.

AKKURAT SOM NÅR musikkbransjen gjorde en rekke cd-er ikke-spillbare på bilstereoer og datamaskiner, installerte spillprodusentene gjerne programvare sammen med spillene som faktisk kunne ødelegge brukernes datamaskiner. Det er ikke rart at disse såkalte DRM-løsningene - kort for digital rights management - blir dårlig mottatt hos vanlige forbrukere.

Det spekuleres mye i hvorfor folk piratkopierer spill. Uansett hva grunnene måtte være - at spillene er for dyre, for dårlige, for DRM-beskyttede - er faktumet at nesten alle spill ubønnhørlig blir kopiert i stor skala.

Flere utviklere har forsøkt å lansere spillene sine helt uten DRM, oppfordret folk til å betale det de selv synes spillet er verdt, og likevel opplevd at størstedelen av dem som spiller spillet har piratkopiert det.

At spillutgivere velger å inkludere DRM i spillene sine, er derfor forståelig. Til tross for at det ikke virker som det skal - spillene blir uansett raskt tilgjengelig på internett - er det ingen andre alternativer. Eller er det kanskje det?

TOPPSJEFEN FOR spillselskapet Codemasters, Rod Cousens, er en av stadig flere som nå begynner å se etter alternativer til de forhatte DRM-løsningene.

- DRM er ikke løsningen på piratproblemet. Spillbransjen må lære seg å tenke nytt, uttaler Cousens på nettstedet CVG - og lanserer samtidig en idé som tar tankene tilbake til de gamle shareware-dagene:

- Mitt svar på problemet er at spillutgiverne faktisk må selge uferdige spill - og deretter la brukerne betale småsummer for å kjøpe resten av elementene i den fullstendige spillopplevelsen.

Med en slik modell ser Cousens for seg at spillene kan koste forholdsvis lite i butikkene, og at man betaler litt etter litt om man vil spille det til slutt. Omtrent som en utvidbar demo, om du vil. Og hvis disse spillene blir piratkopiert, vil de som får tak i dem ikke kunne oppleve hele spillet uten innholdet - som leveres digitalt fra utgiverne.

TANKEN OM Å ikke tilby hele spillopplevelsen ut av boksen for å hindre piratvirksomhet, er langt fra ny.

Onlinespill som «World of Warcraft» slipper unna de største pirattapene ved at spillerne konstant må være knyttet opp mot serverne som utviklerne styrer, samtidig som mikrotransaksjoner utgjør brorparten av inntektene for spill som gjerne deles ut gratis.

Electronic Arts har også lent seg mot denne tanken når de legger ved unike koder med spillene som låser opp onlinedelen. På denne måten må de som piratkopierer eller kjøper spillet brukt måtte betale for en ny slik kode, noe som sikrer utgiveren penger fra spillere som de tidligere ikke tjente noe på.

Mange av dagens løsninger er uansett knyttet opp mot det faktum at de fleste av dagens spill fortsatt kjøpes som fysiske produkter i butikkene.

Om - eller når - vi beveger oss over til en heldigital distribusjon, vil spillutgivere antakelig få helt nye kort på hånda når det kommer til effektiv kopisikring. Men kjenner vi piratene rett, har nok de også noen gode kort skjult i ermet.