Er det elektropop eller er det en kult?

The Knife ønsker at du skal forlate alt du har kjært.

KNIVSTIKKENDE: The Knife nekter å forholde seg til forventingene til hvordan de skal høres ut. Foto: Universal/Rabid
KNIVSTIKKENDE: The Knife nekter å forholde seg til forventingene til hvordan de skal høres ut. Foto: Universal/Rabid Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Det er som den scenen i «Ondskapens hotell», der heisdørene åpner seg og den dyprøde blodet kommer veltende, flommende, fossende ut. Og alle som sitter og ser det for første gang tenker: «Okei, skjønner, så det er DET som er greia, det er DER de legger lista».

Slik er den svenske søskenduoen The Knifes femte albumutgivelse, «Shaking the Habitual».

Men: Åh, det begynner så velkjent! Klubbvibber, calypsorytmer, sounden britiske musikkjournalister ynder å kalle dark dance, og som har inspirert en generasjon skandinaviske musikere. Åpningssporet «A tooth for an eye» har Karin Dreijer Anderssons suggerede furievokal, Olof Dreijers blåsvarte programmeringer og den velkjente xylofonklangen, udødeliggjort på duoens åttititallsnydelige og elektropoppete gjennombruddslåt «Heartbeats» fra 2003. I sin tid kåret til 2000-tallets svenske låt av musikkbladet Sonic.

Åh, xylofonen! Den er til å dø for.

Og det kan nok la seg ordne.

For allerede andresporet «Full of fire» har en rytme som dirrer insisterende, irriterende, bankende som menneskehjertet under gulvplankene til drapsmannen i Edgar Allan Poes «A tell-tale heart». I et intervju Karin gjorde med Dagbladet FREDAG i 2009 snakket hun om hvordan hun i soloprosjektet «Fever Ray» ønsket å utforske hverdagsskrekken og det primitive i menneskene. «Jeg forsøker å finne tilbake til de eldgamle ritualene menneskene har inne i seg», sa hun da. «Hvis man begynner å se på hva et ritual er, skjønner man at det er ganske kraftige følelser som settes i gang om man velger å gi seg hen».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer