Debatt: Vergemålsordningen

Er det forsvarlig å være verge for 100 mennesker?

Rettssikkerheten til svært mange mennesker står i konstant fare. I mellomtida mottar vergene millioninntekter.

DÅRLIG KOMBINASJON: At vergen kan ha ansvar for så mange som 50 eller 100 mennesker, kombinert med vide fullmakter, skaper en stor risiko for at vergehaverne aldri får den hjelpen de trenger. Utilgjengelighet og vide mandater er derfor en dårlig kombinasjon, skriver innsenderen. Foto: Tom Stalsberg
DÅRLIG KOMBINASJON: At vergen kan ha ansvar for så mange som 50 eller 100 mennesker, kombinert med vide fullmakter, skaper en stor risiko for at vergehaverne aldri får den hjelpen de trenger. Utilgjengelighet og vide mandater er derfor en dårlig kombinasjon, skriver innsenderen. Foto: Tom StalsbergVis mer
Meninger

I dag finnes det ingen begrensninger for hvor mange personer en verge kan være ansvarlig for. Statistikk fra Statens sivilrettsforvaltning viser at 17 personer i Norge var verge for over 100 personer i 2018 (s. 26). Mange er verge for 50, 60, 70 mennesker på en gang. Finnes det ikke et tak for hvor mange mennesker man kan ha ansvar for, før det grenser til det uforsvarlige? Nei, sier lovgiver og fylkesmenn.

Maria Sterri Fjell
Maria Sterri Fjell Vis mer

Vergemålsordningen skal verne om de aller mest sårbare i samfunnet vårt. Det handler om mennesker som ofte lider av sinnslidelser, rusmisbruk, psykisk utviklingshemming eller alvorlig spilleavhengighet.

Et vergeoppdrag vil alltid, i større eller mindre grad, fordre kompliserte vurderinger og tiltak. Med dagens ordning uten noen begrensninger i hvor mange personer vergene kan ha ansvar for, står rettssikkerheten til svært mange mennesker i konstant fare. I mellomtida mottar vergene millioninntekter.

Behovet for hjelp kan strekke seg fra å betale løpende utgifter som husleie, klage på avslag av trygdeytelser, til å inngå omfattende gjeldsforhandlinger for en person med alvorlig spilleavhengighet. Men hvordan kan vergen forsikre seg om at vergehaveren får nøyaktig den hjelpen han trenger? Og hvordan kan han forsikre seg om at de andre 100 menneskene han er verge for, mottar den samme individuelltilpassede oppfølgingen de har rett på?

Funnene fra Riksrevisjonens omfattende gjennomgang av hvordan vergemålsreformen er satt i verk konkluderer med at vergene har for vide fullmakter, og mandatene til vergene i 2/3 av tilfellene har en for generell utforming (s. 9 i rapporten). Et typisk mandat er at vergen skal «ivareta vergehaverens personlige og økonomiske interesser». I praksis betyr dette at vergen står alene om å tilpasse vergeoppdraget til hver av sine vergehavere, og selv kan definere arbeidsoppgaver og arbeidsmengde.

En risiko ved for vide og vage mandater er ikke bare at vergen kan gå utenfor sitt mandat, men at interessene til vergehaveren ikke blir tilstrekkelig ivaretatt ved at vergen ikke har kapasitet til å sørge for at vergeoppdraget blir tilpasset hver enkelt person. Resultatet er at vergehaveren står igjen med et innholdsløst løfte om hjelp til å ivareta sine personlige og økonomiske interesser.

I realiteten kan vergehaveren ha et stort og komplisert hjelpebehov som aldri blir avdekket, og derfor aldri fulgt opp av vergen. At vergen kan ha ansvar for så mange som 50 eller 100 mennesker, kombinert med vide fullmakter, skaper en stor risiko for at vergehaverne aldri får den hjelpen de trenger. Utilgjengelighet og vide mandater er derfor en dårlig kombinasjon.

Et motargument til at det bør legges et tak for antall personer man kan være verge for samtidig, er at vergemålsordningen er basert på frivillighet, og at vergehaveren kan bytte verge dersom han ønsker det. Det er likevel ikke gitt at personer satt under vergemål, selv er i stand til å forstå at de ikke mottar den hjelpen fra vergen som de har rett på, og identifisere behovet for å få oppnevnt en ny verge. Det skal heller ikke være nødvendig. Det er fylkesmannen sitt ansvar å oppnevne verger som er egnet for oppdraget og som har kapasitet til å utføre oppdraget på en forsvarlig måte.

Lovgiver har ikke valgt å innføre definerte grenser for hvor mange personer en verge kan være ansvarlig for. Dette er et helt nødvendig tiltak for å sikre rettssikkerheten til vergehavere i en allerede sårbar posisjon. I mellomtida må fylkesmenn ta en grundigere vurdering av risikoen ved å oppnevne verger som allerede har ansvar for 50 eller 100 andre skjebner.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.