Er det grunn til å ta krimlitteraturen på alvor?

På sporet av en sjanger.

ÅRETS BESTE: Chris Tvedt vant nylig Rivertonprisen - eller Den gyldne revolver - for årets beste krimlitterære verk. En sjanger å ta på alvor?

Foto: Morten Holm / Scanpix
ÅRETS BESTE: Chris Tvedt vant nylig Rivertonprisen - eller Den gyldne revolver - for årets beste krimlitterære verk. En sjanger å ta på alvor? Foto: Morten Holm / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Da Riverton-prisen ble delt ut kort tid før påske, holdt klubbens president, professor Hans H. Skei, en liten statistisk oppsummering av krimåret 2010.

Han slo fast at 35 av fjorårets bestselgere var kriminalromaner.

Juryen hadde vurdert 38 norske kandidater. 15 av dem var skrevet av 14 debutanter, hvorav to kvinner, ti av tidligere Riverton-vinnere, seks av kvinnelige forfattere.

Én av bøkene var en dokumentarbok, nærmere bestemt Ivo de Figueiredos bok «Mysteriet Ingeborg Køber». Blant bøkene var 10-15 politiromaner. Bøkenes hovedpersoner var ellers advokater, journalister eller vanlige borgere. De fleste romanene foregikk i storbyer, noen få i innlandet. 25 bøker kom ut på de tre store forlagene, Gyldendal, Aschehoug og CappelenDamm, de andre på sju mindre forlag.

Er det grunn til å ta kriminallitteraturen på alvor? Svaret burde være selvsagt.

Likevel er det grunn til å merke seg at de avisene som selv regner seg som de mest kulturelt bevisste, Morgenbladet og Klassekampen, knapt anmelder eller omtaler krim.

I motsetning til disse to, utga den danske avisa Information nylig et eget, massivt krimbilag, med presentasjon av en rekke av de nyere danske og svenske forfatterne i sjangeren, pluss flere interessante artikler om krim'ens historie og litterære betydning. Spørsmålet om krim bør tas på alvor gjennomstrømmer magasinet, og svaret er fra redaksjonens side er et rungende ja. Et annet spørsmål er hva som særpreger den nye nordiske bølgen. Ti fagfolk svarer og har stort sett to forslag; skildringer av det særegne, skandinaviske landskapet og opptattheten av aktuelle samfunnsproblemer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer