Er det nå så lurt?

Ingress

Meninger

Strengt tatt burde alle lærere vært lektorer. Kloke, velutdannede, med forskerkompetanse og kanskje med en doktorgrad i magen. Men er det så lurt? Er en lærer med mastergrad en bedre lærer enn en med fire års utdanning. Eller en med to års utdanning, som var lengden på en grunnskolelærers utdanning for en generasjon siden. Siden har den økt til tre år, og seinere til fire. Nå varsler kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at regjeringen legger opp til oppstart av en femårig lærerutdanning fra 2017.

I Finland er det slik. Der har barna gode karakterer og lærerne høy status og fem års utdanning. Men det er neppe så enkelt at en femårig lærerutdanning vil gi norske skoleelever et byks på Pisa-rankingen. Det fins titusener nålevende nordmenn som har hatt håpløse lektorer og briljante lærere med kortere utdanning. Det er neppe utdanningslengden alene som gjør lærere gode .

Tanken er nå likevel at alle nye lærerstudenter fra 2017 skal ha femårig utdanning. Både de som utdanner seg for undervisning i det svenskene kaller «lågstadiet» og for dem som sikter mot «högstadiet» i den tiårige grunnskolen. Lektorutdanningen er allerede en masterutdanning. Og de som måtte ha en mastergrad fra universiteter og høgskoler pluss praktisk-pedagogisk utdanning er også mastere, enten de har holdt på i fem eller i åtte år.

Venstre har ivret for en femårig utdanning lenge. Utdanningsforbundet er også tilhenger av en lengst mulig grunnutdanning. Det styrker lærerrollen som profesjon. Det vil forhåpentlig også lønne seg for alle med mastergrad, siden lektorer har høyere lønn enn «vanlige» lærere. Over tid vil det belaste kommunenes budsjetter. Mest trolig vil det utløse ny kreativitet i kommunene, slik at ikke alle oppgaver knyttet til undervisning må gjøres av lærere.

Vi er på ingen måte i mot en styrket lærerutdanning. Men vi undrer oss likevel over regjeringens beslutning. Høyre er jo ellers for mangfold i det meste. De eksisterende og gamle lærerutdanningene har gjort det mulig for kandidatene å ta kompetansegivende etterutdanning, hvis de har ønsket å bli lektorer. Etterutdanning er da motivert av personlig erfaring, av et ønske om fordypning og av en noe høyere lønn. Å starte et femårig løp er kanskje mer forpliktende enn mulige kandidater ønsker. Aller helst ville vi sett innholdet i en femårig masterutdanning før vi bejublet den.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook