I SENTRUM: Er det programledere Jenny Skavlan og Erik Solbakken som skal være i fokus eller er det MGP-finalistene? Det blir for mye påtatt tull rundt presentasjone. Foto: Kim Erlandsen/NRK
I SENTRUM: Er det programledere Jenny Skavlan og Erik Solbakken som skal være i fokus eller er det MGP-finalistene? Det blir for mye påtatt tull rundt presentasjone. Foto: Kim Erlandsen/NRKVis mer

Er det programlederne MGP skal handle om?

TV-showet er ute av kurs.

I snitt 612 000 tv-seere så Melodi Grand Prix' tre delfinaler som er det dårligste seertallet i NRKs MGP-historie. Vi er ferdig med en maratonhelg med om lag tre timer fordelt på tre dager. Dette var et effektiv eksperiment for å spare penger og tid. Mye tyder på at det var første og siste gang MGP-delfinalene blir lagt på samme helg.

Hva som er forklaringa på at seerne ikke prioriterte tv-klassikeren MGP er flere, og før NRK får analysert kan vi andre synse og mene mer eller mindre kvalifisert. Ved å spre delfinalene over flere uker og legge dem til ulike byer og landregioner, oppnår man desentralisert engasjement og lokalinteresse. Er det noe vi liker, er det distrikts-tv - jamfør alt fra nyhetssendinger til Norge Rundt.

Det er ikke bare her det gikk galt. Lokaliseringsdebatten får NRK ta på kammerset, men vi andre vil gjerne mene litt om innholdet. 15 delfinalister synes som et greit antall. Men bortsett fra musikkjournalister og spesielt interesserte var det neppe mange som kjente noen av deltakerne. Fint at man vil løfte fram nytt, ungt talent - men det må være med noen som har en forankring i et bredere lag av befolkningen.

Jahn Teigen, Bettan, Finn Kalvik, Wig Wam, og Tor Endresen er MGP-pensjonister, men vi husker godt engasjementet da de hjemlige stjernene inntok tv-ruta - artister flere generasjoner kjenner. For fire år siden var Tone Damli med, og hun hadde vunnet hvis ikke Rybak hadde stukket fela i eikene. Eller i fjor med Margaret Berger, et profilert «Idol»-ansikt. Hvor var f.eks Eli Kristin Hanssveen, sist sett på «Stjernekamp»?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal NRK skape et folkelig og bredt anlagt familieprogram, så må deltakerne speile befolkningen bedre. Man kan ikke bare satse på unge, hippe artister. De skal selvsagt være med, og gjerne vinne - men gjenkjennelse og bredde må være tydeligere. Og hvor er festen?

Programledelse er også stikkord. Programledere Jenny Skavlan og Erik Solbakken er unge og talentfulle, faktisk er de allerede blitt tv-stjerner. De tar mye plass i ruta, prater og babler - tull også. Sketsjer og humor der Jenny og Erik spiller hovedrollene. Morsomt? mange med meg synes ikke det. Men når programlederne blir de største stjerne og kaster skygger over de som skal være kveldens hovedpersoner - artistene - er det noe riv ruskende galt.

Hva er poenget med kommentarer fra dem som plukket at årets 15 finalister? De hadde intet mandat lenger. Uansett hvor tannløst, surt og tvilsomt enkelte bidrag var, kom det bare positive tilbakemeldinger. Det er forståelig. NRKs egne kan vanskelig snakke rett fra levra. Så spørsmålet blir da: hvorfor i det hele tatt la dem bomullsprate og pusekommentere hvert enkelt artists framføring?

Tv-seere liker å bli tatt på alvor. Artister også. Reale tv-konsepter der artister blir satt i sentrum og får lov til å være det de er på sine premisser, er en sikker oppskrift på hvordan lage troverdig tv. MGP-finalene trenger ikke være så krampaktig ungdommelige og eplekjekke. Det bikker fort over i det banale og påtatte. MGP blir aldri et ungdomsprogram, 18-28-åringene gidder vel ikke å sitte hjemme i helga å se tv, uansett. Ta artistene, publikum og popmusikken på alvor, så blir MGP en sikker tv-vinner.

KOMMENTARFELTET BLE DEBATTLEDET AV JAN-ERIK SMILDEN