FREKT: Når Bjørn-Kristian Svendsrud (bildet) beskylder studentene for å sutre bygger han opp en holdning til studenter som utakknemlige og umyndiggjør vår stemme, skriver NSO-lederen. Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
FREKT: Når Bjørn-Kristian Svendsrud (bildet) beskylder studentene for å sutre bygger han opp en holdning til studenter som utakknemlige og umyndiggjør vår stemme, skriver NSO-lederen. Foto: Terje Bendiksby / NTB ScanpixVis mer

Debatt: studiestøtte

Er det sutring å kreve at Stortinget setter seg inn i konsekvensene før de vedtar endringer?

Svendsrud bør lese mer enn overskriften.

Meninger

Formann i FpU, Bjørn-Kristian Svendsrud mener studentorganisasjonene må slutte å sutre. Da har han åpenbart ikke satt seg inn i problemstillingen. Regjeringens stadige gjentakelse av OECD-tall gir ikke noe grunnlag for å hevde at kutt i stipendet vil føre til mindre frafall.

De som er mest sårbare for frafall blir ytterligere straffet ikke gitt større mulighet til å lykkes. Vår kamp mot stipendkuttet er ikke sutring, men en reell bekymring for hvilke utslag regjeringens eksperiment vil få for norsk høyere utdanning.

Håkon Randgaard Mikalsen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Håkon Randgaard Mikalsen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold Vis mer

Svendsrud har nok ikke tatt seg bryet med å lese mer enn overskriften og hevder derfor at vi har ment at dette kuttet i stipend alene finansierer opptrappingen til 11 måneders studiestøtte. Det vi derimot har påpekt er at kutt over flere statsbudsjett har vært større enn satsingen på økt støtte. Det er ikke vårt regnestykke, men Kunnskapsdepartementets.

Og la oss være tydelige. Opptrappingen til 11 måneder er bra og viktig. Vi har også feiret denne sammen med regjeringen og de ansvarlige partiene flere ganger. Vi mener det likevel er langt fra urimelig å påpeke at det samtidig har kommet en regning i andre enden av studietiden. Likevel er det ikke regnestykket som først og fremst er problemet med endringene i stipendet. Det er konsekvensene det vil få for den enkelte og potensielt for hvem som velger å ta høyere utdanning.

Det vi ikke har fått svar på er hvorfor regjeringen tror at kuttet vil virke positivt på frafall. Vi har forsøkt å få opp en diskusjon om hva som er årsaker til at noen studenter ikke lykkes og hva som best vil hjelpe disse å fullføre. Den diskusjonen er ikke de som støtter stipendkuttet interessert i å ta.

Vi har også forsøkt å ta opp en diskusjon om hva som kan bli konsekvensene av stipendkuttet. Den diskusjonen er ikke de som støtter stipendkuttet interessert i å ta.

Vi vet at de som er mest sårbare for frafall er studenter som ikke har foreldre med høyere utdanning, menn, eldre studenter og de med dårligere karakterer fra videregående. Det betyr at disse også er mest sårbare for økt gjeld med regjeringens forslag. Hva vil det bety for rekrutteringen?

Lærerstudentene, sykepleierstudentene, unge funksjonshemmede, elever og ingeniør- og teknologistudenter har sammen med oss påpekt at det er helt andre ting som må gjøres for å få flere studenter til å lykkes. Bakgrunnen for vårt felles initiativ under fanen «Vi er ikke perfekte»! er et ønske om at alle skal ha plass i norsk høyere utdanning.

Når Svendsrud beskylder studentene for å sutre bygger han opp en holdning til studenter som utakknemlige og umyndiggjør vår stemme. Vi har legitime og saklige innvendinger mot et forslag som oppleves som tredd over hodet på oss. Vi har tatt oss bryet med å gå gjennom OECD-tall og sett på hva forskningen sier om årsaker til frafall og synes ikke det er for mye forlangt at de som styrer norsk høyere utdanning gjør det samme.

Er det sutring å kreve at Stortinget setter seg inn i konsekvensene før de vedtar endringer?

Dette handler ikke bare om ett enkelt statsbudsjett. Det handler om hva vi vil at høyere utdanning skal være. Hvem som skal ha muligheten til å følge sine ambisjoner og drømmer. Hvem som skal ha muligheten til å lykkes. Studenter er forskjellige. Ingen av oss er perfekte. Derfor trenger vi en utdanning og en studiestøtte som er fleksibel nok til å ta vare på alle. Bevar stipendet.