Er dette alt «King's Quest»-fansen har ventet på?

«The Silver Lining» gir ikke noe godt førsteinntrykk.

|||«King's Quest» var et av de aller første grafiske eventyrspillene som ble utgitt, og serien har siden tidlig 80-tall gledet små og store.

Da spillstudioet Sierra On-Line ble nedlagt, var det imidlertid en liten gjeng med hardbarka «King's Quest»-fans som nektet å innfinne seg med at vi ikke skulle få oppleve flere eventyr med kong Graham av Daventry.

De stiftet like godt spillstudioet Phoenix Online, og iverksatte fanprosjektet «The Silver Lining» — en hjemmesnekret oppfølger i «King's Quest»-serien som til og med ble velsignet av originalseriens skaper Roberta Williams.

Det skulle ta nærmere ti år før spillet så dagens lys, etter mye juridisk kluss med dagens rettighetshavere.

Men nå er altså spillets første av totalt fem episoder ute, takket være en fersk avtale med Activision Blizzard. Etter å tilbrakt en snau time sammen med en lett aldrende kong Graham, er det dessverre også tydelig at spillet er minst ti år for sent ute.

Riktignok kan man ikke forvente like mye av et fanlaget spill som av et profesjonelt utviklet produkt, spesielt ikke når utviklerne ikke ber om en eneste krone for strevet.

Å skulle leve opp til den klassiske «King's Quest»-serien krever likevel litt mer kjøtt på beinet enn det vi blir servert her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjennom episodens gang plukker du opp tre gjenstander, bruker to av dem, og gjennomgår en lang rekke uinteressante samtaler og kuttscener stemmelagt av overpretensiøse hobbyskuespillere med overraskende tette neser. Det er alt.

I tillegg er pek- og klikkontrollene utilgivelig kronglete, slik at Graham ikke kan komme seg rundt gjenstander uten at du må «finklikke» ham rundt, og verdenen føles tom og uinteressant.

Selve historien er faktisk lovende, der Graham må finne ut hvordan han skal vekke sine to barn, Alexander og Rosella, fra en komatilstand påført dem av et åpenbart ondt vesen.

Det legges opp til at Graham i de neste episodene må ta turen inn i drømmene til sine barn, noe som kan bli interessant.

Hvorfor utviklerne
velger å introdusere oss for et prosjekt folk har ventet på så lenge med noe så tomt som dette, er for meg helt uforståelig.

Om de har mer å by på, burde de inkludert det i førsteinntrykket. Vi får krysse fingrene for at det blir bedre senere, for slik det er nå er det bare store «King's Quest»-fans som kan ha glede av spillet.

Er dette alt «King's Quest»-fansen har ventet på?

Siden det er gratis, har du uansett ingenting å tape på å sjekke det ut.

Lastes ned på tsl-game.com.