Er dette den perfekte dingsen?

iPhone lanseres i dag. Jan Omdahl kommenterer.

Les også: Dingsen som kan snu Hollywood på hodet

I dag slippes tidenes mest forhåndsomtalte teknologiprodukt løs på amerikanske forbrukere. Apples iPhone er mobiltelefon, iPod og lommedatamaskin i ett.

MEN ER DET den perfekte dingsen?

Ikke hvis vi skal tro amerikanske teknologianmeldere. Innflytelsesrike skribenter som David Pogue i New York Times og Walt Mossberg i Wall Street Journal omtaler Apples tre-i-ett-telefon som et elegant, nyskapende og svært brukervennlig produkt - som likevel er beheftet med flere irriterende feil og mangler.

Blant de viktigste ankepunktene mot iPhone er at den ikke støtter rask mobilsurfing med 3G, ikke kan sende MMS, ikke har chattepogram, ikke kan ta opp video, ikke har støtte for eksternt minnekort eller utskiftbart batteri, og at den mangler GPS som støtte for telefonens kartfunksjoner.

LIKEVEL ligger folk i sovepose for å være først i køen. Det skjer dels fordi iPhone ubestridelig er et nyskapende produkt, dels fordi Apple er et selskap med unik appell til teknologikjøpernes følelser, og dels fordi mobiltelefonen er et ikon i vår teknologiske kultur.

Men det er ikke et bestemt produkt eller en bestemt merkevare som dominerer i forbrukerens bevissthet på mobilsektoren, slik Apples iPod gjør så suverent i markedet for digitale musikkspillere. I mobilmarkedet konkurrerer Nokia, Sony Ericsson, Samsung, Motorola og de andre desperat om vår oppmerksomhet, med stadig nye modeller med utvidede funksjoner, større kapasitet og forsøksvis kreative designgrep.

NÅ ER SPØRSMÅLET om Apple kan gjøre det samme i mobilmarkedet som iPod gjorde for mp3-spillere. Helt til Apple-sjef Steve Jobs introduserte den lille, hvite muskkspilleren for en liten gruppe intetanende teknologijournalister i 2001 (se video av den historiske presentasjonen her), var markedet dominert av glorete, lite brukervennlige og uforholdsmessig dyre spillere.

HØYE FORVENTNINGER: iPhone-hysteriet kjenner ingen grenser. Men kan Apples iPod-telefon leve opp til forventningene? Foto: AP/SCANPIX
HØYE FORVENTNINGER: iPhone-hysteriet kjenner ingen grenser. Men kan Apples iPod-telefon leve opp til forventningene? Foto: AP/SCANPIX Vis mer

iPod revolusjonerte ikke bare markedet for bærbare musikkspillere. Den ble også driveren i utviklingen av en fungerende markedsplass for musikkfiler på nettet, gjennom den tette koblingen med musikkbutikken iTunes Store.

I MOBILMARKEDET er salget av digitalt innhold, som musikk og film, bare i sin spede begynnelse. Til nå er det mest logoer, ringetoner og annet dill det går i. Men Apple har koblet sin iPhone tett til nettbutikken iTunes Store (selv om man av en eller annen grunn må laste ned innhold til PC eller Mac først og så overføre til iPhone) - der det selges nettopp musikk, film og TV-serier.

Hvis Apple lykkes med iPhone, vil selskapet feste et enda sterkere grep om det voksende segmentet for digitale livsstilsprodukter og digitalisert kulturinnhold. Den siste tiden har da også mange av de største mobilaktørene gjort felles front for å demme opp for Apples inntog i markedet for mobilmusikk.

En analytiker har anslått at Apple vil kunne selge 100.000 telefoner i timen de fire timene iPhone er i salg i Apple-butikkene og hos mobiloperatøren AT&T i dag. De ivrigste har allerede ligget i kø i flere dager. Apple selv har en målsetting om å ta en prosent av det globale mobilmarkedet. Men det spørs nok om ikke anmeldernes reservasjoner kan dempe kjøpelysten noe. Å kjøpe versjon 1.0 av et helt nytt teknologiprodukt er dessuten sjelden en god idé.

IPHONE-KONSEPTET er ikke så nytt som forhåndsomtalen lett kan skape inntrykk av. Smarttelefoner og lomme-PCer har lenge hatt de fleste av iPhones funksjoner - og en del som Apples telefon mangler. iPhone er ikke den perfekte dingsen. Den perfekte dingsen kommer nok aldri, dessverre.

Men som alltid når Apple lanserer noe nytt: Det er ikke nødvendigvis hva produktene gjør som er avgjørende, men hvordan de gjør det. Her handler det meste om verdensledende design og brukervennlighet. Anført av designguru Jonathan Ive og  Steve Jobs  har Apple en lang tradisjon for å vise vei for resten av data- og elektronikkindustrien, og jeg ser ikke bort fra at de vil gjøre det igjen med iPhone.

P.S. iPhone kommer tidligst til Norge i vinter, og trolig ikke før i 2008 - hvis den da kommer i det hele tatt. Det blir nå reist tvil om dette fordi det er usikkert om Apple får på plass avtaler med europeiske mobiloperatører.

MUSIKKTELEFON: Beck er en av mange artister Apple håper å selge mer av når iPhone slippes løs på de amerikanske forbrukerne i dag. Foto: REUTERS/SCANPIX
I KØ: Fansen i kø utenfor Apple-butikken i Palo Alto, California venter på å sikre seg tidenes mest omtalte telefon når dørene åpnes for iPhone-hysteriet klokka 18 i kveld, amerikansk tid. Foto: AP/SCANPIX